Problem muzičkog obrazovanja u Srbiji ogleda se u urušavanju piramidalne strukture škola, što dovodi do slabe selekcije učenika i smanjenja konkurencije, kao i u nedostatku adekvatnog inspekcijskog nadzora, smatra mr Mladen Đorđević, profesor trube na FMU u Beogradu, koji za NG Portal analizira promene u muzičkom obrazovanju Srbije.
Muzičko obrazovanje u Srbiji suočava se sa značajnim izazovima, uključujući probleme u organizaciji i kvalitetu nastave.
Tokom Trećeg master klasa trubača u Negotinu, jedinstvenog događaja ove vrste u zemlji, imali smo priliku da razgovaramo sa Mladenom Đorđevićem, profesorom trube na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, koji je podelio svoje stavove o trenutnom stanju muzičkih škola i njihovom položaju u obrazovnom sistemu.
Zanimalo nas je da li su danas one dobro organizovane i kako je Ministarsvo prosvete postavilo ove umetničke škole u sam sistem obrazovanja.
„Nisu uopšte dobro postavljene. Mislim da je najveća greška napravljena što su niže škole u većini slučaja postale srednje time smo izgubili piramidalnost u školstvu. Pogotovo te specijalne škole moraju da imaju tu piramidalnost. Mi smo to imali. Sistem SFRJ je bio savršen i ostao je u Hrvtaskoj i Sloveniji i oni imaju mnogo veće rezultate nego mi. To tvrdim jer sam u kontaktu profesionalno i lično sa kolegama. Mi smo to pretvorili da svako može da bude car u svom selu i to nije dobro“, kaže profesor Mladen Đorđević koji je svoje muzičko obrazovanje najpre stekao u svom rodnom Pančevu gde je trubu je počeo da svira u svojoj šestoj godini.
„Ja sam iz Pančeva i ja sam postao ovo što jesam jer sam iz muzičke škole koja je niža otišao u Beograd. U Pančevu sam bio zvezda, a došao sam u Beograd gde sam postao samo jedan đak velike Muzičke škole „Stanković“ koja je tada brojila ogroman broj dece. Imali smo ceo duvački orkestar, simfonijski orkestar, ja sam morao da se dokazujem, da radim da postanem opet najbolji. Da nisam to uradio najverovatnije ne bih bio to što jesam. Danas se to dešava. Deca ostaju u malim sredinama ne dolaze više u velike centre i mi gubimo kvalitet. Beograd je nekada imao četiri srednje škole, sada ih ima 11, a mi imamo manje dece na prijemnom i lošije, pa sada je to problem o kome treba da se zapitamo“, rekao nam je Mladen Đorđević, docent trube koji danas radi u zvanju redovnog profesora a od 2014. godine i kao šef Katedre za trubu.
Klasična muzika, kaže Mladen Đorđević iz svog životnog iskustva, nije bila popularna, ali danas su niže muzičke škole pune đaka.
„Ne možemo sada da pričamo o muzici sa izjavom, ona nije popularna. Pa kad je bila? Moj otac je bio lekar i kada sam diplomirao on je meni rekao: „Dobro sine sada bi mogao da upišeš neki pravi fakultet. Da studiraš pravo.“ Uvek je to tako bilo. Stalno se govori nema dece, nije tačno, dece ima. Niže škole su nam sve pune. Problem je selekcija učenika za upis u srednje škole. Nekada je bilo 50 nižih škola a 10 srednjih, a sada imate 30 srednjih škola i 10 nižih. Ja sam protiv toga i mislim da treba da se sredi. Treba Ministarstvo obrazovanja da povede neku veliku kampanju da se tačno vidi ko može da nosi status srednje muzičke škole a ko ne. Ko nema orkestar, ko nema kamernu, ko nema sve instrumente ne može da bude srednja muzička škola. To je tako i možemo samo da se ljutimo. To ne utiče na broj zaposlenih u muzičkim školama, svi ostaju tamo gde jesu“.
Iza uspeha svakog mladog čoveka, umetnika stoji veliki rad njegovog nastavnika i mentora. Mladen Đorđević već treću godinu podršku pruža svojim studentima Anamariji Matejević, doktorandu i Jeleni Todorović, koja je na master studijama, koje kroz projekat “Aerofonija” Udruženja „Trubači Srbije“ edukuju mlade trubače iz Srbije i Crne Gore na master klasu trube.
Jedno od pitanja koje smo postavili profesoru Đorđeviću je i koliko se u školama radi i koliko su prosvetni radnici spremni da đacima pruže svoje znanje.
„To je sada stvar inspekcije. Ja se sećam kada sam došao na fakultet, kada sam postao asistent 1993. godine, profesori su počeli da pričaju sa mnom malo ličnije. Ja znam da je Tahir Kulenović, veliki profesor, moj drag profesor, profesor flaute bio inspektor. On je obilazio srednje i niže muzičke škole i nadgledao nastavu i davao ocenu. Sada to ne postoji i ja ne znam zašto ne postoji. Postoji u nekom tamo zakonu, ali gde je i inspektor. Dovoljno je reći da na republičkom takmičenju više nema profesora u komisijama jer više nema domaćih profesora fakulteta. Zato što smo mi oterani sa izjavama da nismo kompetentni“, rekao nam je Mladen Đorđević, profesor trube na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu.
Ovaj medijski sadržaj sufinansiran je od strane Opštine Negotin. Stavovi izraženi u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.