Naslovna Društvo Startuje kampanja „Sve za jednu, jedna za sve“

Startuje kampanja „Sve za jednu, jedna za sve“

150
0

Nacionalna kampanja za borbu protiv menstrualnog siromaštva krenula iz Niša, a usmerena je na to da higijenski proizvodi budu besplatno dostupni studentkinjama četiri univerziteta.

Kampanja „Sve za jednu, jedna za sve“; Foto: Ženska inicijativa

Na univerzitetima u Nišu, Novom Sadu, Kragujevcu i Novom Pazaru, higijenski ulošci će, u ženskim toaletima, postati neizostavni deo sredstava za higijenu.

Mogućnost da koriste ovakav vid potpore imaće desetine hiljada studentkinja sa četiri najveća univerziteta centralne Srbije. Zahvalnost, ustanove duguju vodećem brendu u Srbiji u ovoj oblasti, „Libresse“, koji će od svakog prodatog proizvoda izdvojiti 17 dinara u svrhu donacije menstrualnih uložaka studentkinjama partnerskih univerziteta, uz podršku udruženja Ženska inicijativa.

„Cilj je da ovim projektom obezbedimo barem godišnju zalihu uložaka za 50 fakulteta i blizu 50.000 studentkinja. Dugoročno nam je ideja da ova praksa zaživi na svim univerzitetima, fakultetima i u srednjim školama u Srbiji“,  saopštili su organizatori kampanje koja nosi naziv „Sve za jednu, jedna za sve“.

Reč je o pionirskoj i najmasovnijoj inicijativi u Srbiji na ovom polju do sada. U njenom je cilju dodatni impuls suzbijanju sve prisutnije pojave menstrualnog siromaštva, jer se procenjuje da žene u Srbiji, na godišnjem nivou, za menstrualne higijenske proizvode moraju da izdvoje najmanje 8.000 dinara.

Porez na ove proizvode jednak je onima u drugim, komercijalnim oblastima, što je 20 osto. Srbiju to svrstava na čeono mesto po visini oporezivanja higijenskih proizvoda za žene u regionu i među društva u kojima menstrualno siromaštvo nije prepoznato kao problem. Zato je borba protiv menstrualnog siromaštva usmerena na to da higijenski proizvodi budu besplatno dostupni mnogima, baš kao što je učinjeno da sredstvima za kontracepciju.

Foto: Ženska inicijativa

Početak kampanje označen je u Nišu, gradu u kome će direktnu podršku osetiti gotovo 13.000 studentkinja.

O ideji, ciljevima i željenim rezultatima kampanje, koja će biti realizovana od 1. aprila, do 31. maja, u Prostoru za kreativno delovanje „Deli“, govorile su Milica Sekulić iz Ženske inicijative, Anđela Durmišević, predstavnica studenata Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Nišu i Maša Bašić, predstavnica kompanije „Essity“.

„Niš nije slučajno izabran da u njemu obelodanimo na koji ćemo način osnažiti devojke i mlade žene, studentkinje, u prevazilaženju menstrualnog siromaštva. Nažalost, u Srbiji nema preciznog istraživanja, samim tim ni podataka o broju žena koje su svakodnevno i direktno suočene sa ovim problemom, usled loše materijalne situacije i niskog nivoa svesti čitave zajednice o značaju ženske nege. S obzirom na to da znamo da jug Srbije i okruzi poput Jablaničkog, Topličkog i Pčinjskog, godinama imaju najniže prosečne zarade u Srbiji, a da upravo iz tih krajeva dolaze brojne studentkinje niškog Univerziteta, nije bilo teško odlučiti kome ćemo prvo otići u posetu, kome ćemo najpre reći: Tu smo za vas”, rekle su predstavnice i promoterke akcije „Sve za jednu, jedna za sve“ u Nišu.

Milica Sekulić, ispred udruženja Ženska inicijativa istakla je da menstrualno siromaštvo ne pogađa samo žene u zemljama u razvoju, već i u razvijenim zemljama. Ove poteškoće mogu imati direktan uticaj na studentkinje koje mogu izostajati sa fakulteta zbog nemogućnosti pristupa higijenskim potrepštinama.

„Projektom „Sve za jednu, jedna za sve“ želimo direktno da pomognemo studentkinjama da neometano pohađaju predavanja kao i da im poteškoće u nabavci higijenskih proizvoda ne utiču na obrazovanje. Sproveli smo jednu anketu na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu, pokazala je jednu zaprepašćujuću stvar: koleginice koriste u 21. veku krpe i slične proizvode tokom menstruacije“, rekla je Milica Sekulić.

Foto: Ženska inicijativa

Anđela Durmišević, predstavnica studenata niškog Univerziteta, ocenila je da je nekome uložak osnovna higijenska potreba i deo potrošačke korpe, dok nekom drugom predstavlja luksuz.

„Menstruacija je i dalje deo stigme. Istina je da se sada više priča o temama koje su do pre desetak godina bile tabu. Međutim, ne treba zanemariti problem i kulturu koja potiče iz porodice i tu dolazimo do pitanja – da li smo naučili momke u kući da je uložak u korpi potpuno normalna stvar i da se toga ne treba stideti ili ga kriti. Dilema ne sme biti – hoću li danas da odem i položim ispit ili to neću moći jer nemam novca za uložak“, rekla je Anđela Durmišević.

Maša Bašić, predstavnica marketinga kompanije „Essity“ napomenula je da su oni, kao donatori, želeli da podrže mlade žene u četiri regionalna centra u Srbiji, ali i da podsete najširu javnosti da menstrualno siromaštvo nije apstraktni pojam, već pojava koja narušava komfor života, postignuća, potencijalno i zdravlje nemerljivog broja žena.

„Vodila nas je želja da osvestimo javnost o menstrualnom siromaštvu u Srbiji i dodamo malo snage devojkama koje se susreću s tim problemom. Učestvovanjem univerziteta u ovoj inicijativi, šaljemo im, verujemo, najsnažniju poruku podrške. Zahvaljujući našim partnerima, visokoškolskim ustanovama u Novom Sadu, Kragujevcu, Novom Pazaru i Nišu, higijenskim ulošcima opremićemo 236 toaleta na fakultetima. Te toalete koristi blizu 50.000 studentkinja“, istakla je Maša Bašić, predstavnica marketinga kompanije „Essity“.