Naslovna Društvo Rajačka narodna škola zdravlja: Požuri, kajsije prolaze!

Rajačka narodna škola zdravlja: Požuri, kajsije prolaze!

189
0

U francuskoj literaturi pročitao sam da je u pravilnoj ishrani potrebno, u toku dana, u dnevnom obroku imati pet voća i osam povrća.

Ilustracija, pixabay

Pripremio: dr Petar Paunović, učitelj zdravlja 

Da biste to mogli učiniti potrebno je da ne dopustite sebi da kupujete samo jedno voće za koje mislite da vam je omiljeno, a da drugo niste ni probali, nego da u piljarnicama, marketima i na pijaci, kupujete voće tako da možete u toku dana imati na stolu pet različitih vrsta voća i od svakog se pomalo najesti.

Dozu sami odredite. Recimo dosta bi bilo 300 do 400 grama lubenica. Isto toliko dinje, pregršt šljiva pre svakog od tri glavna obroka, pet do šest kajsija za užinu i toliko bresaka, dva do tri osrednja grozda, jedna do dve jabuke, pregršt malina i kupina, 100 do 150 hrama jagoda, a može se tu naći i suvo voće, orasi, lešnik, badem i drugo.

Znači, kada odete u kupovinu kupujte po malo od više vrsta voća da biste u obroku imali barem  pet. Leto je odlična prilika za to, ali morate imati u vidu da sezona pojedinim vrstama zrelog voća prolazi i ako ga ne kupite blagovremeno, imaćete priliku tek dogodine da ga jedete. Ono što je najvažnije: bez obzira koju vrstu sirovog voća kupite, pre upotrebe operite temeljno voće ispod mlaza tekuće vode. Voće jedite pre jela. Voće kome će sezona ubrzo proći su kajsije.

Ilustracija, pixabay.com

KAJSIJA (lat. Prunus armeniaca):

  • bogata je karotenoidima koji imaju izuzetna antioksidacijska svojstva, odnosno štite čelije organizma od oštećenja. Među najznačajnijim je likopen koji ima sposobnost zaštite organizma od štetnoga sunčeva zračenja i prevencije kancerogenih oboljenja. Uz to, bogat sadržaj vitamina A (retinola) koji učestvuje u obnovi oštećenih tkiva, zaštiti kože, imunološkog sustava, a i značajan je i za očuvanje vida.
  • sadrži minerale poput kalcijuma, fosfora, mangana, gvožđa i bakra, koji su važni, između ostalog, za rast i obnovu kostiju te se preporučuju osobama koje imaju osteoporozu, potom kalijum, posebno značajan mineral za regulisanje ravnoteže vode i krvnog pritiska.
  • bogata je vlaknima pektinom i celulozom koji deluju kao blagi laksativ, te podstiču pražnjenje creva, a svojim bubrenjem u crevima izazivaju osećaj sitosti, što doprinosi  smanjenju telesne težine. Osim za poboljšanje varenja, delovanje vlakana doprinosi i smanjenju lošeg holesterola u organizmu.
  • sadrži nekoliko puta više kalijuma nego banane. Zbog visokoga sadržaja gvožđa, kobalta i bakra, kajsija je korisna kod osoba s anemijom kao i kod trudnica i male dece.
  • sadrži i folnu kiselinu, koja je važna u trudnoći za razvoj ploda.
  • Ulje koštica kajsije bogato je esencijalnim masnim kiselinama, vitaminom A, vitaminima B grupe i visokom količinom minerala. Zbog toga deluje hidratantno, obnavlja je i deluje protivupalno te je pomoć kod različitih problema s kožom (suva koža, ekcemi, akne, ekcemi). Zbog snažnog protivupalnog delovanja, ulje kajsije pomaže u ublažavanju bolova na područjima zahvaćenima artritisom, ali doprinosi i smanjenju ostalim simptomima te bolesti.
  • Ne preporučuju se nezreli plodovi kajsije jer celuloza iz kožice može izazvati poremećaj u procesu varenja.

U Rajcu, 8. avgusta 2021.