Naslovna Društvo COVID-19 Rajačka narodna škola zdravlja: DIŠITE NA NOS

Rajačka narodna škola zdravlja: DIŠITE NA NOS

332
0

Ono što nisam do sada preporučivao u kovid krizi je disanje na nos. „Osuđeni“ smo da nosimo maske, ali zato ne moramo disati na usta.

Ilustracija, pixabay.com

Disanjem na usta širimo i udišemo kudikamo veći broj korona virusa nego disanjem na nos, a samim tim smo u boljoj situaciji da izbegnemo zaražavanje korona virusom. Ali nije to baš jednostavno disati na nos, posebno za one koji su navikli da dišu na usta. Disanje na nos je – dobro disanje.

Možete naučiti da dobro dišete! Mere na snazi za borbu protiv zdravstvene krize zahtevaju da u mnogim situacijama nosimo masku. Čini mi se važnim da vas podsetim da je neophodno što češće dobro disati kroz nos.

Sedentarni način života i stres znače da više ne dišemo dovoljno za vrh pluća. Vazduh koji se dugo zadržava u sitnim mehurićima (alveolama) u vašim plućima  treba odatle ukoniti. Ako to ne učinimo naša krv je previše napunjena ugljen-dioksidom.  Naše ćelije više nemaju dovoljno kiseonika. Zato treba duboko disati na nos.

Ako ne dišemo duboko lišeni smo opuštajućeg i umirujućeg efekta dubokog udisanja svežeg vazduha, koji budi naša čula i reaktivira usnule neurone. Disanje na nos duboko opušta mišiće vrata i ramena, izazivajući nalet endorfina (hormona zadovoljstva) u telu. Stoga moramo naučiti da ulažemo svesne napore da bismo dobro disali.

Pomislite, nekoliko puta dnevno, da biste napravili srčanu koherenciju, na primer, ovu tehniku je u Francuskoj definisao dr David Servan-Schreiber. Кoherencija srca sastoji se od izvođenja šest inspiracija / izdaha u minuti tokom pet minuta, disanja kroz dijafragmu (stomak) i kontinuirano, bez pauze. Pomaže u lečenju anksioznosti, nesanice, depresije i smanjuje kardiovaskularni rizik.

Dišite na nos, a ne na usta. Većina ljudi diše na usta, ali usta su prva za jelo. Кoristi se samo za disanje u hitnim slučajevima ili uz nasilan napor, kada nozdrve više ne propuštaju dovoljno kiseonika. Disanje na usta daje vazduh lošeg kvaliteta. Disanje na usta donosi siromašna, hladna, suva, nefiltrirana vazduha u naša pluća. Prolazak vazduha kroz nozdrve ga zagreva, vlaži i zarobljava čestice koje se lepe za sluz ili ostaju u dlakama.

Ilustracija, pexels.com

Disanje na usta promoviše bolest. Ovo isušuje sluznicu u ustima i grlu. Sluz koja ih prekriva je zaštitna barijera koja zaustavlja viruse. Isušena sluznica je širom otvorena vrata za klice. Disanje na usta izaziva loš zadah. Ovo isušuje pljuvačne žlezde i zbog toga zaustavlja protok pljuvačke. Ovaj protok pljuvačke, koji stalno teče normalno, pomaže u ispiranju smrdljivih bakterija koje uspevaju na nevidljivim ostacima hrane. Zbog toga ljudi koji spavaju otvorenih usta, koji dišu na usta imaju posebno neugodan zadah ujutru.

Disanje na usta, konačno, nervira one oko vas. Utvrdiće se da je osoba koja diše na usta manje privlačna, ispušta zvukove i hrče što će ometati druge.

Pa kako steći naviku da dobro dišete kroz nos? Počni sa pitanjem zašto dišeš na usta? Sve što treba da uradiš je da pokušaš da zatvoriš usta i dva minuta dišeš kroz nozdrve. Ako imaš problema sa ovim, verovatno imaš neki zdravstveni problem, kao što su začepljene nozdrve, devijacija septuma nosa, zubi, problemi sa sinusima, alergije, prehlada itd. Ovaj uzrok se mora rešiti pre započinjanja vežbi za disanje na nos. Ako možeš disati dva minuta bez otvaranja usta, to je obično neki mali problem.

Da ne biste zaboravili da dišete na nos napravite mali podsetnik, odnosno podsetnike svuda oko vas: „čvor u maramici“ ili postavite neki znak na računaru, televizoru, instument tabli u automobilu, na noćnom ormariću. Čim ih primetite, odmah zatvorite usta i dišite na nos. Ako to nije dovoljno, stavite lepljivi papir na usne kada ste sami i kada ne treba da razgovarate.

ZAPAMTITE ZA PROMENU NAVIКE POTREBAN JE 21 DAN! Naš narod kaže da je lakše se nekom rđavom postupku navići nego odvići. Imajte strpljenja, morate pažljivo da se pazite da ne biste ponovo počeli da dišete na usta. Ali sa svakim danom postaje sve lakše.

Noću spavajte na boku, jer se usta automatski otvaraju kada ste na leđima. Ako to nije moguće, stavite dobar jastuk ispod glave i ramena, omogućavajući vam da napravite ugao od 30° sa ostatkom leđa.

Ako uspete da se naviknete da dišete na nos, lakše će vam biti da dišete kada nosite masku. Eto, sada ste naučili zašto je važno disati na nos. Možda vam se čini da je to mala stvar u vašem životu. Кada je zdravlje u pitanju male, jednostavne stvari daju veliki učinak.

U Rajcu, 30. marta 2021.

Dr Petar Paunović, učitelj  zdravlja