Naslovna Društvo OŠ “Vera Radosavljević”: Obrazovanje odraslih – potreba i izbor

OŠ “Vera Radosavljević”: Obrazovanje odraslih – potreba i izbor

474
0

Funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih u Osnovnoj školi „Vera Radosavljević“ u Negotinu svake godine završi više od 10 polaznika. Sa diplomom  završene osnovne škole zasnivaju radni odnos u Srbiji i inostranstvu ili  nastavljaju obrazovanje u nekoj od stručnih srednjih škola.

U Osnovnoj školi već 13 godina nastavnici se pripremaju za dva završna ispita, za osmake koji će svoje zaokruženo osmogodišnje obrazovanje pokazati na trodnevnom testiranju, ali i za polaznike Funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih.

I ove godine desetak polaznika ovog programa, stariji od 15 godina koji nisu uspeli da završe osnovnu školu, dobilo je još jednu šansu da dođu do diplome osnovne škole.

„Funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih je obrazovanje odraslih po ubrzanom procesu. Stariji od 15 godina imaju pravo na ovu vrstu školovanja, oni koji nisu iz nekih razloga zavšili redovno osnovnoškolsko obrazovanje i celu školu završavaju za tri godine. Od prvog do četvrtog razreda školovanje traje godinu dana, peti i šesti razred još jednu godini, a završna treća godina je za sedmi i osmi razred. Učenici koji imaju, recimo 17 godina, imaju priliku da se vrate u sistem obrazovanja i upišu neku srednju školu“, kaže za NG portal Ivana Stepanović, nastavnik veština.

Obrazovanje odraslih je specifično i sam program je prilagođen polaznicima pa se trogodišnje obrazovanje odraslih po ubrzanom programu pokazalo dobrim. Trenutno, školu pohađa u prvom ciklusu 13 polaznika, u drugom 11, a u trećem 13. Tri ciklusa završavaju ljudi koji nemaju završen nijedan razred osnovne škole.

Ivana Stepanović i Tanja Pavlović

Program pruža mogućnost da se obrazovanje nastavi u godini kada je školovanje prekinuto. Polaznici prvog ciklusa polažu test i prvih sto časova posvećeno je početnom pisanju i čitanju. Polaznici su i povratnici iz inostranstva kojima je, kaže Ivana Stepanović, nastavnik geografije, brže da završe jedan razred u obrazovanju odraslih, nego da nostrifikuju diplomu jer se školski sistemi u zemljama zapadne Evrope i našoj zemlji ne podudaraju.

„Polaznici Funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih imaju odlične uslove za sticanje znanja. Nastavnici su im dostupni stalno, ne samo tih par sati dok su u školi. Dostupni smo im i kada završe našu školu. Mi imamo priručnike koji nam pomažu pri izvođenju nastave. Nastava je organizovana od 1. oktobra do 1. maja od 17 do 20 sati i prilagođena je potrebama samih polaznika. Zato imamo predmete koji prate interesovanja odrasle osobe jer odrastao čovek traži obrazovanje za sada i odmah“, ističe Tanja Pavlović, učiteljica koja radi sa polaznicima u prvom ciklusu.

Obrazovanje odraslih je 2011. godine počelo u Srbiji kao projekat Evropske unije pod nazivom „Druga šansa“. Promene u samom sistemu obrazovanja dovele su do toga da je i obrazovanje odraslih od 2013. godine implementirano u sistem obrazovanja pod nadzorom Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.

Ivana Stepanović i Tanja Pavlović su nedavno završile obuku za rad sa odraslima, koja je posle deset godina organizovana za nastavnike koji rade u ovim školama.

„Dragocena pomoć je nama bio školski tim sa andragoškim asistentom na čelu kada smo krenule i ušle u sam proces obrazovanja odraslih pre deset godina jer su imale iskustva. Obuka jeste bila dragocena ali su iskustva iz svakodnevnog rada na prvom mestu. Dobrobit je i ta što je naš školski tim isti, uigran, i pružio je nama kao novim članovima odlično znanje“, ističu naše sagovornice.

Najstariji učenik škole koja obrazuje odrasle, prisećaju se nastavnice, imao je 65 godina i njegova je želja bila da se na kraju radne karijere opismeni i samostalno čita novine. I danas, kada troši svoje penzionerske dane, sa radošću priča o svojim školskim danim u poznim godinama sa mnogo uvažavanja prema svojim nastavnicama.

Učenje je, kažu Ivana Stepanović i Tanja Pavlović, nastavnice u školi za Funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih u Osnovnoj školi „Vera Radosavljević“ bilo dvosmerno jer su mnoge veštine i znanja usvojile od svojih učenika, od kulinarskih do životnih.