Naslovna Događaji Opereta “Iza operskih kulisa” na “Mokranjčevim danima”

Opereta “Iza operskih kulisa” na “Mokranjčevim danima”

289
0

Publici 58. “Mokranjčevih dana” predstavljena opereta “Iza operskih kulisa”. Publika sa uživanjem propratila ovu, skoro zaboravljenu muzičku formu.

Bilo je pravo uživanje prisustvovati izvođenju operete “Iza operskih kulisa”  po muzici kompozitorke Vere Milanković, koja je zajedno sa Aleksandrom Nikolićem, scenaristom, napisala i libreto.

Opereta “Iza operskih kulisa” oživljala ovu muzičku formu posle 85 godina, jer upravo je toliko godina prošlo od kada je na scenama poslednji put izvedena jedna opereta.

“Opereta je izraz građanskog društva i to je baš, da upotrebim postmodernistički izraz, paradigma građanskog društva. Ono što ceo život pokušavam kroz svoje stvaralaštvo jeste da vaskrsnem upravo to građansko društvo koje je imalo svoje velike vrednosti u srpskom društvu, koje su se zabašurile, znamo zašto u poslednjih 100 godina, ali mislim da je vreme da stanemo na svoje noge, da imamo svoju operetu, simbol građanskog društva koji je utemeljen duboko u korenima našim, srpskim i smatram da je to moja dužnost”, kaže kompozitorka Vera Milanković.

Zgode i nezgode ansambla jedne opere na sceni i iza kulisa, maestralno su oživeli na sceni Doma kulture “Stevan Mokranjac” Sofija Pižurica kao primadona Viktorija Krpić Kreštić, Tamara Ružić kao krojačica Mara, Nenad Nenić u ulozi maestra, Dragiša Pavlašević kao scenski radnik Brka i Nadica Spasojević kao maestrova ćerka Sofija.

“Ovo smo od početka Aleksandar Nikolić i ja, pošto je on radio scenario, a zajedno smo pravili stihove, imali smo u vidu Sofiju Pižuricu kao Vikicu. Po njoj je pravljen lik, odnosno, ona je uživala da bude veštica, znala je da je to za nju. Ja sam znala da će Sofiju da igra  Nadica Spasojević, koja je bila moj student i koja je jedno božanstveno dete i ostaće dete celog života i mislim da je to njena najveća vrlina. Ostali likovi su, prosto kako je napredovala opera, i kako smo krenuli predstave, sami su se nametnuli, Nenad je prosto čovek koji je pevao i u opereti i u Madlenijanumu, ima divan glas, savršenu dikciju, odličan je u ovoj ulozi. Tamara je jedan izvanredni mladi pevač za koga svi misle da je već prvakinja opere, a Brka je prosto jedan glumac amater koji je inženjer elektronike ali uživa da bude glumac“, dodaje Vera Milanković.

Kroz humor i mnoštvo smeha, uz pesmu i nešto svađe u ovoj opereti trijumfuje ljubav. Da nije nako je rečeno, nego kako je suđeno, vidimo i na kraju kada Brka osvaja primadonu, a maestro, na zadovoljstvo svoje ćerke Sofije, krojačicu Maru. Čujemo „Čarobnu frulu“ i ariju „Kraljica noći“, „Slepog miša“, koji joj je, ističe Milankovićeva, omiljena opera od detinjstva, ali i „Moj Beograde“.

„To je izuzetno lepa pesma, objektivno, i baš mi je bio štos da podmetnem nešto na šta se „druga“ Srbija zgražava, zato što ona izigrava građansku klasu, uopšte nemaju veze sa građanskom klasom, posebno srpskom, oni su neki surogat ne znam čega, sami sebe, i gade se na takvu muziku koja može da bude jako lepa. Smatram da treba afirmisati kakva je razlika između kvaliteta arije iz „Boema“ i ove pesme „Beograd“, ako se lepo, što bi rekli, srpski uglazbi“, dodaje kompozitorka.

Opereta „Iza operskih kulisa“ premijerno je izvedena prošle godine, a u Negotinu je bilo njeno treće koncertno izvođenje.

“Meni je drago da je ova opereta došla u Negotin jer je Negotin za mene pojam srpskog festivala koji već 58 godina živi uprkos svega i svemu i drago mi je da opstaje. Znam koliko je teško, to mogu samo da zamislim, i samo se nadam da oni koji kreiraju kulturu srpsku će shvatiti jednog dana značaj ovog festivala. Moja jedina želja je da Negotin i “Mokranjčevi dani” mogu da se rasprostru kroz celu godinu, da ovo što se ovde događa, festivalski, ovako sa nabijenim emocijama i ono što svaki festival i jeste, da ima svog odjeka kroz Srbiju, ne zbog ove operete, nego uopšte. Mislim da se ovde čuju vredna dela, vredna izvođenja i da je šteta da to ne prošeta po Srbiji”, dodaje Vera Milanković.

Pored nje i Aleksandra Nikolića autorski tim čine i rediteljka Natalija Stanković, dirigent Rade Pejčić sa Srpskim kamernim orkestrom, dok je za scenski pokret zadužena Vesna Stanojević.

“Ovo nam je druga i promenjena postava i svaka ima neku svoju čar, jer svako od glumaca i pevača donese nešto svoje, pogotovu što je u pitanju komična predstava, svako neki svoj humor donese. Nova je postava ali je u potpunosti opravdala naša očekivanja. Premijera je bila u Beogradu i odlično je prošla, drugo izvođenje nam je bilo na Kustendorf klasik festivalu gde je takođe bilo odlično, kao i sada u Negotinu na “Mokranjčevim danima”, što nam je čast”, kaže rediteljka Natalija Stanković.