Nastavnici Osnovne škole „Vuk Karadžić“ nakon boravka u Milanu iskustva prenose kolegama i roditeljima.
Profesori engleskog jezika Radmila Mardaljević, Nenad Mardaljević, Bojan Marinović, profesor književnosti i srpskog jezika Marko Kostić i profesor informatike i računarstva Dejan Dobrić, boravili su početkom marta u Milanu, gde su zahvaljujući dr Angeli Panzarelli u školi IC Coprnico upoznali rad italijanskih kolega, kada je razvoj preduzetničkih kompetencija kod učenika u pitanju,vođenje portfolio, ali i rad sa talentovanom decom.
“Izuzetna su iskustva koja smo stekli i ovih dana prenosimo i našim kolegama u školi, roditeljima članovima Saveta roditelja. Naš cilj jeste da upoznamo sve kolege naše opštine i šire, sa stečenim iskustvom iz ovog projekta kao i organizacijom nastave u italijanskim školama“ kaže za naš portal nastavnica engleskog jezika Radmila Maradljević.
Kako izgleda organizacija nastave u osnovnim školama u Italiji ?
“Ono što nas je faciniralo još prvog dana, da se školsko zvono oglašava samo tri puta u toku nastavnog dana. Početak nastave u 8.30h, završetak prepodnevnih aktivnosti i zvono koje najavljuje popodnevne aktivnosti. Čas ne traje 45 minuta, već su to dvosatne aktivnosti kroz koje dobro pripremljen učitelj vodi decu kroz sve predmete. Osnovna škola traje osam godina. Od prvog do petog razreda sa učenicima radi učiteljica, u rad se uključuje i nastavnik engleskog jezika.“
Da li postoje sličnosti između srpskih i italijanskih škola ?
„Malo. Inkluzija, uključivanje dece sa poteškoćama u razvoju je i u evropskim školama prisutna. Nastavu pohađaju deca koja rade po IOP-u 1, ili 2 ali sa njima obavezno radi pedagoški asistent, što kod nas, bar u Negotinu nije slučaj. Odeljenja imaju maksimalno 24 učenika. Zamislite školu u kojoj ne postoje zbornice za nastavnike. Učitelji su sve vreme u učionicama sa svojim učenicima. Svaka učionica je opremljena računarom, štampačem, ,,pametnom tablom“. Reciklaža se uči u samoj učionici. Postoje tri korpe u kojoj oni bacaju smeće po utvrđenim pravilima. Njihovo napredovanje prate svakodnevno komentarima koje zapisuju u elektronskom dnevniku i sveskama praćenja koje svaki učenik poseduje. I ono što nas je takođe posebno oduševilo – u jednom udžbeniku su sadržaji 4 predmeta. Udžbenici se ne menjaju, pozajmljuju se iz škole i moraju se čuvati.“
Šta je neophodno promeniti kako bi smo poboljšali nastavu ?
“Moramo najpre mi nastavnici da se promenimo, da se unapredimo, tehnološki – da poznajemo rad na računaru. Reforma koja je najavljena od septembra za učenike prvog i petog razreda je prvi korak ministarstva. Uvođenje projektne nastave, tematskog planiranja nastave su konkretni koraci za njeno unapređenje. Za učenike u italijanskim školama, nastava je zadovoljstvo, oni zaista uče zbog znanja a ne zbog ocena. Atmosfera u školama je opuštena. Učenici znaju da su tu zbog učenja i znanja. “.
Koliko su roditelji uključeni u rad škole ?
“ U Italiji postoje jaka udruženja roditelja koja brinu o finasijama škole. Svojim finasiranje oni učestvuju u odlukama šta će se kupiti i time unaprediti rad u školi. Ali nastava je samo briga nastavnika!”
Koliko je posao učitelja-nastavnika cenjen i plaćen ?
“ Plata učitelja je 1.300 evra u Italiji, i manja je od prosečne italijanske plate. “
Kakva su vaša lična iskustva?
„Naš petočlani tim je naišao na odličan prijem kod italijanskih kolega. Ovo je zaista veliko profesionalno iskustvo. Sve novo što smo saznali, primenićemo od 1.septembra, kako smo projektom i planirali kod učenika prvog i petog razreda. Ovakva poseta evropskim školama je dragocena za svakog nastavnika “ kaže nastavnica engleskog jezika Radmila Mardaljević, jedan od člana tima koja za NG portal prenosi dragocena iskustva stečena sa ovog dvonedeljnog boravka u Italiji.