Završena je šesta nedelja online nastave za učenike osnovnih i srednjih škola u Srbiji. Pred nama je još mesec dana virtuelne nastave koja je i učenicima i nastavnicima donela nova iskustva.
Svakodnevna lavina komentara prosvetnih radnika, učenika, roditelja, poznavaoca struke, ali i onih koji imaju da kažu ponešto na temu škole i nastave je na svim društvenim mrežama, zatvorenim i otvorenim Fejsbuk i Viber grupama, Google i Zoom učionicama.
Koliko su i da li prosvetni radnici bili spremni za nastavu na daljinu, komunikaciju sa roditeljima i kolegama koristeći blagodati savremene tehnologije, pitanje je koje i oni postavljaju međusobno pokušavajući da svakodnevno isprate zahteve koji stižu iz resornog Ministarstva.
Godinama unazad je trajalo njihovo informatičko opismenjavanje kroz mnogobrojne seminare i edukacije, ali se svi slažu da je pravi izazov i znanje stečeno u proteklim nedeljama, kada je trebalo realizovati nastavu na daljinu, neprocenjivo.
“Prošlo je već više od mesec dana od uvođenja nastave na daljinu odlukom Vlade Republike Srbije i neke rezultate i utiske možemo sumirati. Prvu nedelju učenja na daljinu opisali bismo jednom reči – haos. Očigledna je bila nepripremljenost i nas, nastavnika, i samih učenika. Došla je i reakcija: negodovanje zbog velikog broja domaćih zadataka, nesnalaženje i nastavnika i učenika u rukovanju različitim aplikacijama i digitalnim alatima. Pored svega toga veliki problem je i samom praćenju nastave u porodicama koje imaju više đaka različitog uzrasta, sama internet veza i mnogo drugih stvari koje sve to otežavaju”, govori za NG Portal Slađan Mihajlović, profesor srpskog jezika i književnosti u Negotinskoj gimnaziji.
Dvostruko praćenje nastave, kroz časove na programima RTS-a i izradu domaćih zadataka koje postavljaju njihovi nastavnici veliki je zalogaj za svakog učenika. Oni koji imaju radnu discipline i stečene navike učenja brzo su se prilagodili i odgovorili svim postavljenim zahtevima.
“Sada je prilika da razvijamo kod učenika one kompetencija koje su, inače, i implementirane u obrazovni sistem kao vrlo važne: odgovoran odnos prema zdravlju i okolini, rad sa podacima i informacijama i slično. Lekcije neće nikud pobeći, uostalom život ih najbolje predaje. Učenici Gimnazije dobijaju zadatke i uputstva preko digitalnih platformi i tu i komuniciraju sa svojim nastavnicima. Očigledno je da „živu“ reč ništa ne može da zameni. Čini mi se da ovakav vid nastave dehumanizuje odnos nastavnik-učenik. Ličimo više na robove vezane nevidljivim lancima za ekran računara, telefona ili tableta”, kaže profesor Negotinske gimnazije Slađan Mihajlović.
Mihajlović ističe da je nastava na daljinu pokazala učenicima da mobilni telefoni i ostali uređaji imaju i korisne namene u istraživanju naučnih sadržaja, sem Fesjbuk i Instagram profila koju većina učenika i koristi samo u ove namene.
“Sigurno je da će nam biti potrebna jedna detaljna samoevaluacija, učenicima radi daljeg školovanja, a nama, nastavnicima, radi daljeg rada i uspešne primene ovakvog vida nastave. I za kraj, meni je najbolji pokazatelj uspešno savladane lekcije kada vam na pitanje „Dobar dan, kako ste?“ većina odgovori „Dobro, hvala na pitanju, kako ste Vi?“ ( bez obzira da li je zamenica vi napisana malim ili velikim početnim slovom).”