Naslovna Društvo Nacionalna čitanka, riznica kulture srpskog naroda i nacionalnih manjina

Nacionalna čitanka, riznica kulture srpskog naroda i nacionalnih manjina

278
0

Učenici prvog i drugog razreda u svom  školskom rancu od ove školske godine imaju još jedan udžbenik, Nacionalnu čitanku „Riznica“, namenjenu razvijanju svesti, negovanju tradicije i kulture srpskog naroda, kao i nacionalnih manjina koje žive u Srbiji.

Ideja o nacionalnom udžbeniku srpskog jezika, istorije i geografije prvi put je prezentovana pre tri godine. Zbornik priča o istoriji Srbije, znamenitim ličnostima i bogatom kulturnom nasleđu svakog kraja naše zemlje, namenjen učenicima prvog i drugog razreda osnovne škole pod nazivom „Riznica“, objedinjuje sadržaje iz četiri predmeta: srpskog jezika, sveta oko nas, likovne i muzičke kulture.

„To nije zbir tekstova u kojoj učenici treba da nauče definicije, već obavezno nastavno sredstvo namenjeno razvijanju svesti, negovanju tradicije i kulture srpskog naroda, kao i nacionalnih manjina koje žive u Srbiji. Ona motiviše nova saznanja, a ujedno i razvija ljubav prema otadžbini, kao i poštovanje i uvažavanje različitosti“, istakla je ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović, predstavljajući na početku školske godine Nacionalnu čitanku „Riznica“.

Šta sadrži Nacionalna čitanka i u čemu je novina koju donosi?

Listajući ovaj novi udžbenik, koji se od septembra nalazi u školskim torbama učenika prvog i drugog razreda, otkrivamo da je podeljena u pet poglavlja i da kroz pesme srpskih pisaca, među kojima su Jovan Jovanović Zmaj, Dušan Radović, Dobrica Erić, Desanka Maksimović, Ljubivoje Ršumović, kao i priče Igora Kolarova i Branka Ćopića, deca upoznaju bogatstvo srpskog jezika i kulture.

Jedna od tema sa kojima nas upoznaju Vrabac, srpska stanarica koja decu upoznaje sa lepotama svog zavičaja i Lastavica, koja se svakog proleća vraća Srbiji koju najviše voli, jeste „Kako raste znanje“.

Kroz kratke priče učenici saznaju ko su bili Sveti Sava, Dositej Obradović i Tesla, kao i šta to čuvaju biblioteke na svojim policama.

Kroz tematski deo „Kako raste kultura“ autori nas vraćaju u prošlost i upoznaju sa igrama naših baka i deka, običajima, narodnim instrumentima, pesmama i igrama. Među njima, zasluženo svojim delima, našao se i naš sugrađanin Stevan Stojanović Mokranjac.

“U septembru su  u školu stigle Nacionalne čitanke, udžbenici namenjeni učenicima prvog i drugog razreda. U razgovoru sa  učiteljicama, saznala sam da ovaj udžbenik nije klasičan kakve smo do sada bili u prilici da imamo. Nacionalna čitanka se može koristiti kao čitanka iz srpskog jezika, ali i kao udžbenik za predmet svet oko nas, poznavanje prirode.  Ova čitanka više služi kao dodatni materijal za proširivanje znanja koje učiteljice povremeno koriste u radu”, kaže Jasmina Luković, direktorka Osnovne škole “Vera Radosavljević”.

Slične odgovore dobili smo na pitanje da li je Nacionalna čitanka donela novine u radu i kako ih koriste na časovima i od  učiteljica koje ove godine obrazuju učenike  prvog i drugog  razreda u ostalim školama.

„Nacionalna čitanka nije donela nove tekstove koje mi već ne obrađujemo na časovima, jer se većina nalazi u čitankama za prvi i drugi razred. Postoje tekstovi koji svojim sadržajem razvijaju rodoljublje kod dece, ali se slični tekstovi već nalaze u udžbenicima ‘Svet oko nas’ za ova dva razreda. Sadržaji su duplirani. Ja u nastavi prvog razreda koristim Nacionalnu čitanku kada želim da proverim da li su savladali čitanje i razumeli pročitano, a zatim o tome razgovaramo“, kaže učiteljica prvog razreda u Osnovnoj školi „Vuk Karadžić“.

Ideja autora Nacionalne čitanke, Zorane Opačić, Jelene Jugović Jovanović, Biljane Ivković i Jelene Nedović,  bila je da sadržaji budu međupredmetno povezani, tako da učenike tematski uvode u objašnjavanje pojma domovine i otadžbine i predstave značajne ličnosti iz kulturnog i javnog života Srbije, važne institucije, ali i prirodne lepote naše zemlje.

Autori takođe ističu da Nacionalna čitanka ima zadatak da „promoviše vrednosti detinjstva i dečje kulture. Čitanka treba da koristi đacima, nastavnicima i njihovim roditeljima u važnom zadatku kako negovati osnovne ljudske vrednosti. U njoj se insistira na tome da je bogatstvo u različitosti i da susret sa drugim kulturama obogaćuje živote svih nas.“

Nacionalnu čitanku od septembra koriste učenici prvog i drugog razreda. Po najavama koje dolaze iz Ministarstva prosvete, u toku ove školske godine Nacionalne čitanke će dobiti i ostali učenici, među kojima su i srednjoškolci, pa će ih ukupno biti četiri. O sadržaju ostalih izdanja još uvek nema informacija, ali je svakako izazvala pažnju prosvetnih radnika, posebno nastavnika istorije.

„Istorija, geografija i srpski jezik, po tim planovima i nagoveštajima koji su nama poznati, će biti forsirani u Nacionalnoj čitanci. Sad trenutno, iskreno, ne znam ništa detaljnije. Ja jedva čekam da se pojača rad na tim principima u školstvu i zaista to pozdravljam u svakom smislu“, kaže Darko Adamov, nastavnik istorije u Osnovnoj školi „Hajduk Veljko“ u Štubiku.

Čini se da je Nacionalna čitanka „Riznica“, namenjena najmlađima od šest i sedam godina, dobra zbirka prikaza kulturnog, duhovnog, naučnog i prirodnog bogatstva Srbije i dobar udžbenik za decu koja žive van granica naše zemlje.


Ovaj medijski sadržaj sufinansiran je od strane Opštine Negotin. Stavovi izraženi u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.