U toku je 18. Međunarodna konferencija “Bezbednost saobraćaja u lokalnoj zajednici” koja se održava na Kopaoniku do 22. aprila.
Konferencija je jedinstvena prilika da stručnjaci bezbednosti saobraćaja, zaposleni u državnim organima, u jedinicama lokalne samouprave i u drugim institucijama, zajedno sa privrednicima razmenjuju iskustva u cilju unapređenja svog rada i smanjivanja rizika na putevima. Za konferenciju je prijavljeno preko 350 učesnika, od čega preko 50 iz inostranstva.
Organizatori će do 22. aprila posebnu pažnju posvetiti problemima primene propisa i izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima. Predstavnici radne grupe će predstaviti novine koje se predlažu i organizovati poseban okrugli sto posvećen ovoj temi.
Na Konferenciji će, prvi put, biti predstavljena i Strategija bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije 2023-2030. i Akcioni plan bezbednosti saobraćaja 2023-2025.
Nezaobilazna tema Konferencije će biti i finansiranje bezbednosti saobraćaja, a sve u cilju iznalaženja optimalnih modela koji će unaprediti rad u bezbednosti saobraćaja.
Organizatori su najavili, izlaganje preko 50 naučno-stručnih radova, okruglih stolova, radionica i stručnih rasprava. Očekuju se referati predstavnika Ekonomske komisije za Evropu iz Ženeve (UNECE) o globalnim problemima i smernicama UN u cilju unapređenja bezbednosti saobraćaja, referat predsednika Evropskog saveta za bezbednost saobraćaja iz Brisela o aktivnostima EU u bezbednosti saobraćaja, referati direktora agencija za bezbednost saobraćaja Slovenije, Republike Srpske i Srbije i predstavnika Crne Gore i Severne Makedonije o najvažnijim izazovima bezbednosti saobraćaja u regionu.
Takođe, na Konferenciji će biti predstavljeni najnovije mape rizika i rezultati istraživanja bezbednosti saobraćaja u 2022. godini.
Kako se navodi u programu Konferencije, u avgustu 2020, prema odluci generalne skupštine UN-a proglašena je nova Decenija akcije za bezbednost saobraćaja na putevima (2021-2030). Nova dekada ima za cilj da iskustva i saznanja iz prethodnih godina upotrebi za nove uspehe u spašavanju života. Boljom razmenom znanja i iskustava, treba unaprediti i intenzivirati primenu dokazanih mera i tako spasiti 5 miliona ljudi i sprečiti oko 50 miliona povreda u saobraćaju.
Ovo ne može uraditi pojedinac, niti pojedinačne institucije! Neophodno je stalno unapređivati saradnju svih subjekata, a posebno akademskih institucija, privatnog sektora, civilnog društva, medija, žrtava u saobraćaju i njihovih porodica.
Mada je Srbija, kao i većina država u regionu, usvojila Strategiju bezbednosti saobraćaja na putevima, značaj ovog dokumenta nije dovoljno promovisan, najvažniji subjekti ga ignorišu, ne prati se realizacija ciljeva iz strategije, pa su i rezultati neprihvatljivo loši. Potencijal Decenije akcije još nije iskorišćen. Da bi se ovo promenilo, neophodno je da svaka lokalna zajednica usvoji svoje strateške dokumente u bezbednosti saobraćaja, da postavi ambiciozne, ali dostižne ciljeve i da, aktiviranjem svih lokalnih potencijala, neprekidno sprovodi dokazane, efektne mera kojima će zacrtane ciljeve dostići.
Saobraćajne nezode nisu slučajnost, one su posledica našeg nerada i sistemskih grešaka!