Pred vama je Izveštaj o osnovnim pokazateljima stanja bezbednosti saobraćaja za opštinu Negotin za period od 2015. do 2019. godine koji je objavljen na sajtu Agencije za bezbednost saobraćaja.
Najvažnije činjenice i zaključci proizašli iz analiza u pomenutom izveštaju bi trebalo da budu smernice za identifikaciju problema stradanja stanovništva u saobraćajnim nezgodama, za planiranje drugih detaljnijih istraživanja i budućih aktivnosti svih subjekata na teritoriji opštine Negotin, u cilju unapređenja bezbednosti saobraćaja.
Više o poražavajućim rezultatima nacionalne strategije za bezbednost saobraćaja možete pročitati na OVOM linku.
U pomenutom periodu na teritoriji opštine Negotin registrovano je 711 saobraćajnih nezgoda. U tim nezgodama život je izgubilo osam naših sugrađana, dok je 379 pretrpelo teže/lakše telesne povrede.
U posmatranom periodu u saobraćajnim nezgodama povređeno je 25 dece, dok ni jedno dete nije smrtno stradalo. Deca su najviše stradala u svojstvu putnika u vozilu (njih 12 što čini 48 odsto), i u svojstvu vozača (12, odnosno 48%), dok je četiri odsto dece stradalo u svojstvu pešaka.
Više o tome ko je odgovoran zbog stradanja dece u saobraćaju pročitajte na OVDE.
Što se tiče osoba starosti između 15 i 30 godina život je izgubio jedan naš sugrađanin, dok je 110 pretrpelo teže/lakše telesne povrede. Mladi u saobraćajnim nezgodama najčešće su stradali u svojstvu vozača (69 osoba, odnosno 62%), zatim kao putnici u vozilu (njih 33 ili 30%) i kao pešaci (devet osoba ili osam odsto).
Više o riziku koji imaju mladi vozači i o ograničenjima sa probnom vozačkom dozvolom pročitajte na narednom linku.
U ovim nezgodama život je izgubilo troje naših sugrađana starijih od 65 godina, dok je 66 bilo povređeno. Starijje osobe najčešće su stradale u svojstvu putnika/vozača u putničkom vozilu (33 osobe ili 48%), u svojstvu traktoriste (16 osoba ili 23%) i kao biciklisti (10 osoba ili 14%).
Više o bezbednosti starijih lica u saobraćaju pročitajte na OVOM linku.
U ovim nezgodama život je izgubio jedan pešak, dok je 45 pretrpelo teže/lakše telesne pavrede. Najviše nastradalih pešaka je međuosobama starijim od 65 godina.
Više o riziku stradanja pešaka u saobraćaju pročitajte na OVOM linku.
Кako se navodi u Izveštaju Agencije, istraživanja ponašanja pešaka na području opštine Negotin pokazala su da 48,7% pešaka prelazi ulicu kada im je prelazak zabranjen crvenim svetlom. Sličan procenat pešaka u posmatranoj opštini prelazi ulicu van obeleženog pešačkog prelaza, njih 44,4%.
U pomenutom periodu dvoje biciklista je izgubilo život, dok je 46 pretrpelo teže/lakše telesne povrede. Najviše nastradalih biciklista je među osobama starosti 46 do 64 godina.
Više o ugroženosti biciklista u saobraćaju pročitajte na OVOM linku, a na OVOM saznajtte nešto više o tome kako unaprediti položaj biciklista u saobraćaju.
Broj poginulih vozača i putnika na motociklima i mopedima je: jedan, dok je 73 motociklista pretrpelo teže/lakše telesne povrede. Najviše nastradalih je među osobama starosti od 15 do 30 godina.
Više o problemu stradanja motociklista u saobraćaju pročitajte na OVOM linku.
Broj poginulih vozača i putnika u putničkom vozilu je četiri, dok je 191 bilo povređeno. Najviše nastradalih vozača i putnika je među osobama starosti od 15 do 30 godina.
U ovim nezgodama nije bilo smrtno stradalih traktorista, dok je njih 15 bilo povređeno. Najviše nastradalih vozača i putnika na traktorima je među osobama starosti od 46 do 64 godina.
Više o greškama i okolnostima koje dovode do saobraćajnih nezgoda sa traktorima pročitajte OVDE.
Broj poginulih osoba u saobraćajnim nezgodama sa učešćem teretnih vozila je jedan, dok je 49 pretrpelo teže/lakše telesne povrede. Najviše nastradalih vozača i putnika u teretnim vozilima je među osobama starosti od 46 do 64 godina.
Više o bezbednosti profesionalnih vozača pročitajte na OVOM linku.
Кako se navodi u izveštaju Agencije, istraživanjem je uočeno korišćenje mobilnih telefona kod svih kategorija učesnika u saobraćaju. Prosečno, najveća stopa korišćenja mobilnih telefona uočava se kod vozača teretnih vozila (9,8%). Vozači teretnih vozila češće koriste mobilne telefone tokom vožnje van naselja i to njih 14,7%. Takođe, vozači putničkih automobila češće koriste mobilni telefon van naselja (3,2%), kao i vozači autobusa (5,0%).
Više o uticaju mobilnog telefona na nastanak saobraćajne nezgode pročitajte OVDE.
Кako se navodi u Izveštaju Agencije, korišćenje sigurnosnog pojasa slično je kod vozača i suvozača. Кod vozača, ove vrednosti iznose 65,7% u naselju i 82,8% van naselja. Кod suvozača, veća upotreba sigurnosnog pojasa beleži se van naselja (82,1%), a manja u naselju (50,3%). Generalno, zabeležena je manja upotreba sigurnosnog pojasa na zadnjem sedištu i iznosi 29,3%. Sličan nivo upotrebe sigurnosnog pojasa na zadnjem sedištu uočen je i u naselju (29,7%) i van naselja (28,8%).
Upotreba zaštitnih sistema za decu u opštini Negotin iznosi 52,5%. Кod dece do tri godine, upotreba zaštitnih sistema iznosi 66,0%, a kod starije dece od četiri do 12 godina 40,7%. Upotreba zaštitnih sistema za decu do tri godine je veća u naselju (66,7%) u odnosu na upotrebu van naselja (65,0%). Sa druge strane, upotreba zaštitnih sistema za decu od četiri do 12 godina iznosi 42,9% u naselju, a 38,5% van naselja.
Više o značaju sigurnosnih pojasa i dečijih auto-sedišta pročitajte na OVOM linku.
Literatura:
-
- Izveštaj o osnovnim pokazateljima stanja bezbednosti saobraćaja u periodu od 2015. do 2019. godine za opštinu Negotin, Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije, 2020.
*Autor teksta je master inženjer saobraćaja. Osnivač je i urednik portala posvećenog bezbednosti saobraćaja www.sigurnestaze.com