Naslovna Društvo Fondacija Centar za demokratiju: Inkluzivno, pravično i kvalitetno obrazovanje za sve

Fondacija Centar za demokratiju: Inkluzivno, pravično i kvalitetno obrazovanje za sve

309
0

Povodom Međunarodnog dana obrazovanja, Fondacija Centar za demokratiju ukazuje na značaj obezbeđivanja inkluzivnog i pravičnog kvalitetnog obrazovanja za sve, kao ključnog preduslova za ostvarenje održivog razvoja, rodne ravnopravnosti i iskorenjivanja siromaštva, u skladu sa Ciljevima održivog razvoja Ujedinjenih nacija i Agendom 2030.  

Ilustracija, pexels.com

U Fondaciji Centar za demokratiju navode da je važno obezbediti podršku pripadnicima ranjivih grupa kako bi imali pristup kvalitetnom obrazovanju na svim nivoima. Predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem najmanje su obuhvaćena deca iz porodica sa nižim socio-ekonomskim statusom: siromašne, sa nižim obrazovnim statusom, iz seoskih sredina i romske nacionalne manjine. Upravo njima je najviše potrebno podsticanje ranog razvoja.

“Zabrinjavajući su podaci UNICEF-ovog Istraživanja o višestrukim pokazateljima koji pokazuju, između ostalog, da je u Srbiji obuhvat dece uzrasta od tri do pet godina predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem – za decu iz najsiromašnijih sredina 10,5%, a za decu iz romskih naselja tek pet procenata” navode u Fondaciji Centar za demokratiju .

U ovoj nevladinoj, nestranačkoj i neprofitnoj fondaciji koja u Srbiji deluje od 1994. ističu da je procenat upisa u osnovnu školu za decu iz romskih naselja bio 69,1 odsto, a opšta populacija 97%; neto stopa pohađanja osnovne škole za romsku decu je 84,9%, a opšte populacije 98,5%); dok je stopa završavanja osnovne škole za romsku decu 64%, a za opštu populaciju 97,1%.

U seoskim sredinama, navode u Centru za demokratiju, značajno je osipanje pri prelasku u peti razred  osnovne škole, najčešće zbog udaljenosti škole i nedostupnog javnog prevoza do škole.

Deca iz socio-ekonomski ugroženih kategorija u mnogo manjem procentu pohađaju srednju školu u odnosu na vršnjake iz porodica sa boljim socio-ekonomskim statusom: 79% dece čije majke nemaju osnovno obrazovanje ili imaju samo osnovnu školu u odnosu na 97% dece čije majke imaju visoko obrazovanje; 79% učenika iz najsiromašnijih domaćinstava u odnosu na 98% dece iz najbogatijih; 22% dece iz romskih naselja.

„Fondacija Centar za demokratiju poziva na dodatne napore svih relevantnih aktera u društvu kako bi se obezbedilo inkluzivno, pravično i kvalitetno obrazovanje za sve i izgradili održiva budućnost i razvoj. Agenda 2030 UN proklamuje besplatno predškolsko, osnovno i srednje, i pristupačnije univerzitetsko obrazovanje, podizanje nivoa uključenosti, posebno najosetljivijih grupa, u obrazovni sistem i dostupnost celoživotnog učenja“, navodi se u saopštenju ove organizacije.