Naslovna Kultura Džez Mokranjac i epika Miloš Čolović trija

Džez Mokranjac i epika Miloš Čolović trija

170
0

Na 55. „Mokranjčevim danima“ publika je bila u prilici da se upozna sa savremenom srpskom džez scenom kroz koncert Miloš Čolović trija.

Trio čine Miloš Čolović, kontrabas, Andreja Hristić, klavir  i Miloš Grbatinić, bubnjevi, trojica sjajnih i veoma traženih mladih muzičara, koji inspiraciju crpe iz džez standarda od četvrdesetih do šezdesetih godina prošlog veka.

Čolović, koji “vuče” korene iz Negotina, sa već impresivnom karijerom muzičara i nagradama među kojima je i ona za najpresprektivnijeg džez muzičara, koja nosi ime Mihajla Miše Blama, praktično je svirao kod kuće, pleneći energijom i unoseći, zajedno sa Andrejom Hristićem, unukom proslavljenog kompozitora Zorana Hristića, dugogodišnjeg selektora “Mokranjčevih dana” i Milošem Grbatinićem, našim najtraženijim džez bubnjarem, pomalo i nadrealnu atmosferu u kojem je publika sa posebnom pažnjom pratila svaku od kompozicija i stidljivo, ali ritmički odgovarala na program.

„Prvi put sviram na festivalu i iako nisam mnogo vremena poslednjih godina proveo u Negotinu baš sam se osetio kao kod kuće. I momci iz benda su mi više puta naglasili koliko im je lepa atmosfera ovde i generalno smo baš zadovoljni i mnogo nam je drago što smo nastupali na „Mokranjčevim danima“, kaže Miloš Čolović.

Ovaj trio je za svoj prvi nastup u Negotinu poklonio Festivalu džez obradu kompozicije „Knjigu piše Mula paša“ iz Mokranjčeve Šeste rukoveti, nezvanične himne Negotina.

„Tematika pesme „Knjigu piše Mula paša“ mi nije bila toliko izazovna jer mi je bliska ta neka epika i fantastika, ali muzički mi jeste bila inspirativna. Par nedelja sam proveo duboko razmišljajući kako ću to da izvedem. Nisam hteo da nešto preterano reharmonizujem te Mokranjčeve glasove, a opet takva muzika, način na koje je harmonizovano to višeglasje i suština Rukoveti odredila je i moj pristup tome.  Tih par motiva iz pesme sam razredio nekim bubnjarskim pasažima između po uzoru na numeru Kant Bejzija „Kjut“ koja je specifična za metlice, ali i mislim da nije previše udaljeno od izvornog materijala a nesporno je džez“, dodao je Miloš.

Na programu ovog koncerta našla su se dela Kenonbola Ederlija, Denzil Besta, Djuka Elingtona, ali i kompozicije Miloša Čolovića, za koje je inspiraciju između ostalog pronašao u “Konanu”, “Ratovima zvezda”, naučnoj fantastici koja je činila deo njegovog sentimentalnog sazrevanja.

„Moje autorske stvari su malo više u tom nekom tonu naučne fantastike, volim te impresionističke boje koje ja povezujem sa muzikom iz filma, između ostalog, ali i kompozitori koji su pisali džez poput Vejna Šortera, legendarnog saksofoniste od koga crpim dosta inspiracije i čije su kompozicije opet inspirisane tom nekom naučno fantastičnom muzikom. Negde od šezdesetih godina pa nadalje se stavlja veći akcenat na to da se svira autorska muzika u džezu. Ja ne volim da upadam u tu klopku da autorskom muzikom umanjujem značaj ljudi koji isključivo sviraju  džez standarde jer džez muzičar podjednako može da bude originalan i da se izrazi na standardima koliko i na svojim kompozicijama, ali meni lično prija to da radim i sa Andrijom i Milošem to radim jako dugo i negde su srasle te moje kompozicije sa njima do te mere da mislim da i Andrija te teme interpretira kao da su njegove“, dodaje Čolović.