Naslovna Kultura Bogat festivalski program na 55. „Mokranjčevim danima“

Bogat festivalski program na 55. „Mokranjčevim danima“

358
0

Pored programa „Niti tradicije“ u Mokranju, drugi festivalski dan protekao je u znaku koncerta novosadskog hora „Sveti Stefan Dečanski“, Mocartove opere „Tako čine sve“ i izložbe radova učesnika Likovne kolonije „Eho muzike“.

Hor „Sveti Stefan Dečanski“, Novi Sad

Hor “Sveti Stefan Dečanski” koji spada u red vrhunskih naših ansambala, a čiji je pokrovitelj Ministarstvo kulture i Uprava za kulturu Grada Novog Sada, na svom celovečernjem koncertu u Sabornom hramu Svete Trojice u Negotinu predstavio se tematskim programom naslovljenim sa „Muzičke (i)migracije“.

Po zamisli horovođe, doktora umetnosti Tamare Adamov Petrijević, ovaj program„vuče nit“ kroz seobe, „spoljašnje i unutrašnje“, koje su rezultirale stvaranjem umetničkog dela, veličanstvenih i često potresnih kompozicija pravoslavne duhovne muzike.

Na programu novosadskog Hora „Sveti Stefan Dečanski“ našla su se dela kompozitora koji su i sami bili migranti, ali i napevi čiji su originalni napisi poslužili kompozitorima kao inspiracija.

„Mislim da je jako interesantno da program ima tematski okvir i ja se trudim kad god je prilika da to i uradim. U ovom programu sam iskoristila rezultate svog istraživačkog rada, istraživanja po raznim kontinentima, moj boravak po Americi, susreta sa srpskom i ruskom emigracijom, zatim druženja sa eminentnim muzikolozima, Dimitrijem Stefanovićem, istraživanja i po staroj muzici i po raznoj literaturi tako da sam za temu koncerta uzela ono što mene i emotivno jako dodiruje, a to je imigracija i njeni muzički odjeci“, kaže dr um. Tamara Adamov Petijević.

Tamara Adamov Petijević

Koncert u Negotinu, na bis, završen je kompozicijom „Svjati Bože“ Zorana Simjanovića, dugogodišnjeg učesnika i gosta „Mokranjčevih dana“.

„Priredili smo publici iznenađenje. Na generalnoj probi smo to pročitali i pevači su to prihvatili iako je naš program zaista inscrpan i obiman, ali taj momenat sećanja na njega kroz muziku koju je pisao je nešto što je najvažnije da radimo zapravo, ne samo da se sećamo čoveka, već da on kroz svoje delo živi i dalje“, istakla je Tamara Adamov Petijević.

Milan Radosavljević, Predrag Milošević i Jovanka Stefanović Stanojević na otvaranju izložbe „Eho muzike“

„Mokranjčevi dani“ bogatiji su za još jedan likovni program, i to dupli jer je u galeriji Doma kulture „Stevan Mokranjac“ sinoć otvorena izložba radova sa dve Likovne kolonije, nastalih 2020. i 2021. godine.

Prošlogodišnju Koloniju nije bilo moguće organizovati na uobičajen način koji podrazumeva boravak učesnika u zajedničkom prostoru. Da bi zadržali kontinuitet, organizatori su uputili poziv lokalnim umetnicima da stvaraju u svojim domovima a pošto prošle godine „Mokranjčevi dani“ nisu održani, nije organizovana ni izložba.

Pozivu za učešće na Koloniji u specifičnim uslovima, odazvalo se 13 autora: Nada Кojić, Isidora Živković Dudok, Silvija Bogić, Silvija Jovanović, Ana Barać, Кristina Popović, Dragoslav Ilić, Milorad Drča, Predrag Trokicić, Dragoljub Firulović, Dušan Stefanović, Slobodan Miljković i Milan Stepanović.

Dom kulture „Stevan Mokranjac“ je ove godine promenio pristup i za razliku od tradicionalnog likovnog stvaralaštva, odlučio se da u okviru Likovne kolonije „Eho muzike“ okupi vodeće domaće autore, koji stvaraju u domenu višemedijske i digitalne umetnosti.

Detalj sa izložbe radova sa 22. i 23. Likovne kolonije „Eho muzike“

Aleksandra Jovanić, Marijana Markoska, Bojana Bojović Milošević, Marija Grahovac Кaran, Predrag Milošević, Aleksandar Jevtić, Dejan Mandić, Dušan Lakićević i kao predstavnik krajinskih umetnika, Milorad Drča, bili su učesnici ovogodišnje kolonije. Кarijere osmoro gostujućih umetnika imaju dosta dodirnih tačaka – zajedničkih projekata, profesionalnih i umetničkih, a njihovi stvaralački izrazi donose različite pristupe od tradicionalnog, preko konceptualnog, do avangardnog.

“Ova izložba je divan spoj tradicionalne i digitalne umetnosti koja se još uvek bori za neko svoje priznanje, zato što je u svom začetku naišla na jedan vid otpora. Proizašla je iz toga što su, jednostavno,  klasični umetnici počeli da usvajaju neke nove alate i da eksperimentišu sa njima. Grupa stvaralaca koja je učestvovala na ovoj koloniji je grupa višestruko povezanih umetnika, okupljenih pre svega oko postdiplomskih studija za digitalnu umetnost koje su, početkom ovog veka, otvorene na Univerzitetu umetnosti u Beogradu. Ti stvaraoci su doneli jedan novi izraz u ovu sredinu i imate priliku da pogledate rezultat njihovog rada. U ovim teškim vremenima kultura ima naročit značaj i ljudi koji se danas njome bave ili je stvaraju treba da deluju ne samo u velikim centrima, već u svim gradovima naše zemlje“,  rekao je na otvaranju izložbe Predrag Milošević, jedan od učesnika ovogodišnje Likovne kolonije “Eho muzike”.

Operski studio FMU Beograd

Dugim toplim aplauzom negotinska publika ispratila je Operski studio beogradskog Fakulteta muzičke umetnosti koji je na 55. „Mokranjčevim danima“ izveo operu Volfganga Amadeusa Mocarta „Tako čine sve“.

Ova predstava nastala je kao proizvod rada Operskog studija FMU, u školskoj 2020/2021. godini, pod rukovodstvom vanrednog profesora Dragane Radaković i docenta Vladana Đurkovića i zapravo je nastavna jedinica tokom koje, na svakoj od uloga, radi po nekoliko studenata završnih godina Кatedre za solo pevanje.

„Ovo nam je prvo gostovanje na „Mokranjčevim danima“ sa ovom našom divnom predstavom sa kojom smo već bili na BELEF-u 10. jula u beogradskom Teatru „Vuk“. Negotin, nova scena, nova publika, studenti su se isto malo izmenili jer uvek imamo neku novu podelu, bilo je uzbudljivo. Mi smo cele godine, koliko god smo mogli uz sve mere radili na ovoj operi koja je prilagođena studentima da, u ovom uzrastu i vokalnom stanju na kom su, mogu da je najbolje otpevaju. Ovo je teška predstava i Mocartova muzika ima stvarno zahtevne uloge“, rekla je po završetku programa, dirigent Dragana Radaković.

Pred publikom u Negotinu nastupili su solisti: Nataša Jovović , Teodora Ilić, Luka Jozić, Stefan Živanović, Sara Ristić i Milan Obradović. Adaptaciju i prevod potpisuje Stevan Кaranac a klavirski saradnik je bila Ivana Stoković.

Dragana Radaković