Naslovna Hronika Bezbednost vozača traktora na teritoriji opštine Negotin

Bezbednost vozača traktora na teritoriji opštine Negotin

643
0

Današlji tekst biće posvećen posebnoj grupi učesnika u saobraćaju kojima se posvećuje najmanje pažnje stručne javnosti a koji svakako zaslužuju da se o njihovoj bezbednosti u saobraćaju govori. Reč je o vozačima traktora.

Kako se navodi u Preglednom izveštaju Agencije za bezbednost saobraćaja (avgust 2019.) „Specifičnost ove kategorije učesnika u saobraćaju zbog tehničko-eksploatacionih karakteristika traktora (male maksimalne brzine, mogućnosti da vuče jednu ili dve prikolice, kao i da nosi ili vuče priključna oruđa), njihovo periodično učestvovanje u saobraćajnim tokovima (sezonski radovi), česte pojave nepoštovanja saobraćajnih propisa od strane vozača traktora, neispravnost traktora i dr. doprinose da traktori imaju visok faktor rizika izazivanja saobraćajnih nezgoda na javnom putu„.

Ako bi uporedno posmatrali podake za traktore i putničke automobile, dolazi se do podataka da traktor ima 12 puta veći rizik da učestvuje u saobraćajnim nezgodama, koje za posledicu imaju poginula lica, nego putnički automobil.

Kako se navodi u izveštaju Agencije u periodu od 2016. do 2018. godine, u Republici Srbiji se dogodilo 118 saobraćajnih nezgoda sa smrtnim posledicama u kojima su učestvovali traktori i 811 saobraćajnih nezgoda u kojima je bilo povređenih lica. U ovim saobraćajnim nezgodama poginulo je 122 lica i 1247 lica je povređeno.

Godišnje, u saobraćajnim nezgodama sa učešćem traktora, u proseku, pogine oko 42 lica i bude povređeno oko 424 lica.

U pomenutim nezgodama najviše stradaju putnici i vozači na traktoru (77% poginulih i 45% povređenih lica). Nakon toga, najviše stradaju putnici i vozači u putničkim automobilima (11% poginulih i 38% povređenih lica), a zatim pešaci (3% poginulih lica i 5% povređenih lica).

Najugroženija su lica starosti od 45 do 64 godine. Dok je najviše poginulih i povređenih vozača traktora iz starosne grupe 55-64 godine.

Više o bezbednosti starih lica u saobraćaju na teritoriji opštine Negotin pročitajte na OVOM linku.

Najčešće grupe uticajnih faktora nastanka saobraćajnih nezgoda sa poginulim licima u kojima su učestvovali traktori su: nepromišljene radnje od strane vozača i uticaj puta i putne okoline. U nepromišljene radnje od strane vozača bi spadalo gubitak kontrole nad vozilom i neprilagođena brzina uslovima saobraćaja i stanju puta. Dok bi pod uticajem puta i putne okoline spadalo loš ili neadekvatno održavan kolovoz.

Što se tiče opštine Negotin, u periodu od 2014. do 2018. god. život je izgubilo dvoje traktorista, dok je 26 lica pretrpelo povrede. Najviše nastradalih vozača i putnika na traktorima je među licima starosti 65+ godina.

Osnovni pokazatelji bezbednosti traktorista u saobraćaju na teritoriji opštine Negotin od 2014. do 2018.

Tehnička ispravnost jedan je od osnovnih preduslova za bezbedno učestvovanje traktora u saobraćaju, te stoga:

  • Svaki traktor treba da ima sigurnosni ram ili kabinu, bez obzira na godinu proizvodnje, jer štite vozača u slučaju da se vozilo prevrne;
  • Svaki traktor mora da ima ispravan končioni i upravljački sistem i pneumatike.
  • Najvažnije je da na traktoru i priključnim vozilimapostoji osnovna grupa svetlosne signalizacije: oborena svetla, poziciona svetla, stop svetla, katadioptere, pokazivači pravca, svetla za osvetljavanje zadnje registarske tablice, tabla za označavanje sporih vozila, žuto rotaciono svetlo.Potrebni su i katadiopteri na prikolicama i drugim priključnim mašinama.
  • Zakonskim odredbama je definisano da traktor noću, u uslovima smanjene vidljivosti i kada ima priključke za izvođenje radova na najisturenijoj tački tih uređaja mora da ima uključeno žuto rotaciono ili trepćuće svetlo;
  • Trebalo bi obavezno postaviti tablu za označavanje sporih vozila (svetlo-odbojni zasečeni trougao) na zadnjem delu vozila;
  • Brzina kretanja traktora je ograničena do 40 km/h, a ukoliko se u priključnom vozilu prevozi bar jedna osoba brzina je ograničena do 30 km/h;
  • U priključnom vozilu traktora dozvoljeno je prevoziti najviše pet lica, odnosno tri lica u priključnom vozilu motokultivatora. Lica koja se prevoze u tovarnom prostoru ne smeju stajati, sedeti na stranicama karoserije, na nestabilnom teretu ili teretu koji prelazi visinu tovarnog sanduka. Lica koja nisu navršila 14 godina života smeju se prevoziti samo u pratnji punoletnog lica.
  • Teret u priključnom vozilu mora biti ravnomerno raspoređen i smešten i obezbeđen tako da ne ugrožava bezbednost učesnika u saobraćaju, da ne umanjuje stabilnost i ne otežava upravljanje vozilom, da ne umanjuje preglednost vozaču, da ne pada i ne rasipa se sa prikolice po putu, da ne zaklanja svetla, i druge propisane oznake na vozilu.

Sada bih kazao nešto više o ulozi i značaju svetlosno-signalnih uređaja na traktorima. Statistički podaci nam govore da se najveći broj saobraćajnih nezgoda sa povređenim licima dogodi između 18 i 19 časova, a najveći broj saobraćajnih nezgoda sa poginulima je zabeležen između 14 i 15 časova.

U toku sezonskih radova u poljoprivredi, kad su povoljni dani za rad u polju, nekada se radi i do kasno u noć. Kako je traktor vozilo koje se kreće sporo, do 30 km/h, neophodno je da bude vidljivo za ostale učesnike u saobraćaju. S ciljem da se izbegnu moguće saobraćajne nezgode.

Uzmimo za primer situaciju koju navodi Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaj, da se neobeležen traktor kreće brzinom od 20 km/h noću na delu puta koji nije osvetljen javnom rasvetom, a da se iza njega ide automobil propisanom brzinom od 80 km/h. To je kao da traktor stoji a automobil mu se približava brzinom od 60 km/h odnosno 16,7 metara u sekundi.

I još ako dodamo da je vozač auta „oborio svetla“ jer mu u susret ide drugo vozilo. U takvoj situaciji vozač automobila može da shvati da se ispred njega nalazi traktor tek kada je oko 25 metara iza traktora.

Auto će zbog reakcije vozača i kočionog sistema automobila koja traje prosečno 1,1 sekundu početi naglo da usporava kada bude oko 7 metara iza traktora.

Svako zna da je nemoguće brzinom od 60 km/h zaustaviti automobil za svega 7 metara. I upravo se na ovaj način najčešće i događaju tragedije na putevima u kojima učestvuju traktori.

Ostali vozači, iako poštuju ograničenje brzine, jednostavno ne mogu pravovremeno da uoče neobeležen traktor, i da izbegnu nezgodu, posebno kada postoji i vozilo koje dolazi u susret traktoru.

Zbog svega gore navedenog je potrebno upravo održavanje svetlosno-signalnih uređaja. Da se svako oštećenje koje nastane odmah i sanira. Zato je poželjno imati kod sebe rezervne sijalice i alat koji će nam omogućiti da popravimo kvar.

I dalje veliki broj traktora u Srbiji nema rotaciju i ispravne svetlosne uredjaje kao i trouglove za spora vozila koji su obavezni po Zakonu o bezbednosti saobraćaja.

Dobar deo nezgoda sa traktorima se dešava nakon završetka radova na njivi. Često se dešava da traktoristi rade i preko 10 časova u kontinuitetu tokom dana, pri čemu su konstantno izloženi suncu, vetru, kiši, buci i vibracijama. I prilikom ovako intezivnog rada dolazi do premora vozača. A umor je svakako jedan od uzroka saobraćajne nezgode i u narednom periodu tome ću posvetiti jednu kolumnu.

Savet za vozače traktora i drugih poljoprivrednih mašina je da prilikom upravljana ne konzumiraju alkohol, jer i najmanja količina alkohola usporava reakcije, pogoršava sposobnost procene i smanjuje opreznost.

Više o uticaju alkohola na nastanak saobraćajne nezgode pročitajte na OVOM linku.

U cilju unapređenja bezbednosti traktorista u saobraćaju, potrebno je:

  • Unapređenje edukacije vozača traktora u pogledu poštovanja saobraćajnih propisa i bezbednijeg ponašanja u saobraćaju (unapređenje tehničke ispravnosti traktora, upotreba rotacionih svetala, pravilno upravljanje traktorima i priključnim vozilima i uređajima, pravilno prevoženje lica i tereta na traktoru i sl.)
  • Upravljač puta, takođe, treba da ima veliku ulogu u unapređenju bezbednosti traktorista u saobraćaju i da preduzima odgovarajuće mere iz svoje nadležnosti, kao što su mere za sprečavanje nanošenja blata na kolovoz, posebno u zoni priključaka nekategorisanih puteva na izgrađenu putnu mrežu.
  • Na lokacijama gde je veliko učešće traktora u saobraćaju treba da postoji adekvatna saobraćajna signalizacija u cilju obaveštavanja ostalih učesnika u saobraćaju o povećanom prisustvu traktora na putu i sl.
  • Saobraćajna policija, takođe, u skladu sa svojim nadležnostima, posebno u delu kontrole bezbednog odvijanja saobraćaja (kontrola poštovanja saobraćajnih propisa i tehničke ispravnosti traktora na putu), može u značajnoj meri da doprinese unapređenju bezbednosti traktorista u saobraćaju.

Literatura:

  1. Pregledni izveštaj, Bezbednost traktorista u saobraćaju, Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije, Beograd, avgust 2019. god.
  2. Izveštaj o osnovnim pokazateljima stanja bezbednosti u periodu od 2014. do 2018. god. za opštinu Negotin, Agencija za bezbednost saobraćaja R. Srbije

*Autor teksta je master inženjer saobraćaja. Osnivač je i urednik portala posvećenog bezbednosti saobraćaja www.sigurnestaze.com