Naslovna Kultura 57. „Mokranjčevi dani“ u Negotinu: Oduševio „Metamorfozis“

57. „Mokranjčevi dani“ u Negotinu: Oduševio „Metamorfozis“

434
0

Peti festivalski dan obeležio je svojim nastupom jedan od najistaknutijih i najaktivnijih gudačkih kamernih sastava danas, “Metamorfozis”,  pod upravom violiste Saše Mirkovića, osnivača i umetničkog rukovodioca ansambla.

„Metamorfozis“, poznat po svojim interpretacijama dela savremenih kompozitora, za nastup na negotinskim muzičkim svečanostima Mokranjcu u čast, pet godina nakon prethodnog na 53. „Mokranjčevim danima“,  predstavio se kompozicijama, prvenstvenom domaćih kompozitora, Ivana Božičevića, Aleksandre Vrebalov, Draška Adžića, Darije Andoske, Ivana Markovića i Žarka Mirkovića, čije su “Slike samoće” imale u Negotinu svetsku premijeru.

“Trudimo se da imamo stalni kontakt sa našim i kompozitorima iz bivših jugoslovenskih republika, pa smo večeras imali prilike da čujemo delo Žarka Mirkovića i to premijerno. Moram da kažem da je to bio jedan izazov za nas jer smo, u jako kratkom vremenskom periodu, morali da ga pripremimo, ali mislim da publika to nije osetila i mislim da se, u skladu sa kompletnim programom uklopilo, i da im se to dopalo”, rekao je Saša Mirković.

Energija ovog ansambla je i naprosto bila vidljiva iz svake od kompozicija koje su činile program. Ansambl je menjao pozicije, aktivno učestvovao u izvođenju pokretom, glasom, i, kako reče Saša Mirković, umetnički rukovodilac, imao „određenu vrstu slobodu“, poštujući dela koje izvodi, toliko da je Draško Adžić, kompozitor dela „I Talk of Dreams“, svoja tri songa iz predstave „Romeo i Julija“ pevao iz publike.

„Generalno uvek razmišljam o tome kako ćemo se mi na sceni osećati  a zatim i šta ćemo preneti publici. Na samom početku, uvek budem obazriv, prostor da opipam. Večeras nije nova sala ali je nova akustika posle pet godina, tako da sam malkice više osluškivao na početku. Nemoguće je, prosto, da vi kontrolišete bilo šta, apsolutno emocije, ono što vi jeste u suštini, pustite se i to je najbolji rezultat. Uslov za to jeste da ste prethodno naučili da radite, da pripremite program, ali onda imate punu slobodu da se iskažete u svakom smislu, da se pokrećete, da prenosite na kolege i oni na vas i to je ono što je suštinski najvažnije i to je ono što direktno ide u publiku“, dodaje Mirković.

Ansambl je izveo i delo “Stubovi” (Pillars) mladog novosadskog kompozitora Ivana Markovića, čiji su koreni, po majci, upravo iz Negotina.

“Ovde sam slušao horove, prvi put gledao operu, ovde u Domu kulture, tako da imam puno sećanja na “Mokranjčeve dane” i Negotin. Drago mi je što je “Metamorfozis“ tu, u rodnom gradu moje mame, na mestu gde sam ja proveo puno vremena, ove nedelje je i mamina godišnjica smrti i iz mnogo je razloga ovo veoma ličan i bitan događaj za mene”, kaže Ivan Marković, koji je i sam učestvovao u izvođenju “Stubova” svirajući na klaviru  deonicu gonga iz aranžmana za gudački orkestar i gong.

Marković ističe da je zadovoljstvo sarađivati sa “Metamorfozisom”  koji je neprikosnoven kada je u pitanju izvođaštvo savremene srpske muzike.

“Prvi put mi se desilo da sam za vreme izvođenja “Stubova” bio na sceni, pošto obično kao publika učestvujem i aplauzom na kraju. Pošto su “Stubovi” napisani za gudački orkestar i gong ja sam bio u ulozi gonga i svirao klavir kao perkusije. Utisak je totalno drugačiji kada ste na sceni, aplauz je bio fantastičan i meni je drago što se publici dopalo”,  impresioniran je Ivan Marković.

Uz dela domaćih autora Ansambl “Metamorfozis” je izveo i Bahovu “Umetnost fuge”, kao i kompoziciju “Salam Aleykom”  Sahbe Aminikije, američkog kompozirora iranskog porekla, u aranžmanu ansambla “Metamorfozis”.

“Više puta sam to i rekao, “Mokranjčevi dani” su naš Salzburg i to ne smemo ni u jednom trenutku da zaboravimo i apsolutno u svakom trenutku moramo biti svesni toga da imamo šta da pokažemo i da prikažemo i to treba čuvati”, kaže Saša Mirković.


Ovaj medijski sadržaj sufinansiran je od strane Opštine Negotin. Stavovi izraženi u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.