Naslovna Kultura “4 Gudača” zablistala u Negotinu izvođenjem kvarteta Miloja Milojevića

“4 Gudača” zablistala u Negotinu izvođenjem kvarteta Miloja Milojevića

150
0

Gudački kvartet “4 Gudača” zabeležio je svoje prvo gostovanje na “Mokranjčevim danima”, a pored celovečernjeg koncerta priređenog u Domu kulture, nastupio je i u okviru festivalskog programa “Klasika u 11”.

Ovaj kvartet pripada grupi visoko kvalitetnih srpskih ansambala, a oformljen je pre pet godina na ideju violončeliste Srđana Sretenovića, uz koga nastupaju afirmisani izvođači klasične i savremene srpske muzike: violinisti Dušan Panajotović i Miloš Stevanović, i violista Vladimir Popović.

Na 55. “Mokranjčevim danima” pored poznatog Kvarteta u ce-molu, publici je premijerno predstavljen i Kvartet u Ge-duru. Reč je o dva mladalačka dela Miloja Milojevića, prvog srpskog doktora muzičkih nauka, kompozitora i muzikologa, koji je iza sebe ostavio više od 170 dela. Pomenuti Kvarteti nastali su u vreme njegovog školovanja u Srpskoj muzičkoj školi u kojoj je muzičko teorijske discipline i kompoziciju učio kod Stevana Mokranjca.

Gudački kvartet u Ge-duru, iz 1905. godine, prvo je delo tog žanra u srpskoj muzici, za koje je kompozitor Petar Konjović zabeležio u svojoj monografiji o Milojeviću, da je „ovaj đački rad u kome se oseća i dah folklora, više podsvesno, izazvao i Mokranjčevo dopadanje“.

„Uživali smo u laganom otkrivanju te muzike, sa kojom nas je, pre nekoliko godina, upoznao profesor Vlastimir Trajković. Osetili smo, u neku ruku, direktnu istinsku povezanost sa Milojem Milojevićem koji je bio njegov deda“, rekao je u Negotinu Srđan Sretenović.

U drugom delu koncerta festivalska publika slušala je Gudački kvartet u Ce-molu iz 1906. godine. Oba ova Milojevićeva dela iz mladosti, označavaju početak razvoja jednog od ključnih oblika kamerne muzike i dragocen su i važan deo srpske istorije muzike.

„Imali smo, i imamo velike kompozitore koji su napisali zaista genijalna dela. To je, po nama i Miloje Milojević. Mislim da je to jedno naše blago koje treba negovati i ono ne bi trebalo da ostane samo nešto lokalno, već da se na neki način, plasira u svet. Za to su potrebna ulaganja i da se čuje tamo gde bi trebalo, ali je svakako reč o kvalitetu koji zaslužuje svetsku scenu“, kaže Srđan Sretenović.

Festivalska publika je dugim aplauzom ispratila nastup „4 Gudača“, a za posvećenost ovog Gudačkog kvarteta reči hvale ima i dr Sonja Marinković, selektor „Mokranjčevih dana“.

Marinković je zabeležila da je reč o „istorijskoj premijeri ranog, mladalačkog kvarteta Miloja Milojevića i još jednom briljantnom izvođenju znalačkog, insprisanog i autobiografskog Prvog kvarteta“.