Naslovna Hronika Raste broj saobraćajnih nezgoda izazvanih upotrebom mobilnih telefona

Raste broj saobraćajnih nezgoda izazvanih upotrebom mobilnih telefona

370
1

U poslednje dve decenije mobilni telefoni su postali nezaobilazan vid komunikacije, a podjednako brzo je prihvaćeno i njihovo korišćenje tokom vožnje.

Ilustracija, pixabay.com

Uporedo sa tim pojavio se i veliki broj studija i istraživanja koje su ukazale na negativne posledice upotrebe mobilnog telefona tokom vožnje na bezbednost saobraćaja.

Naima, istraživanja sugerišu da je 25 odsto od svih saobraćajnih nezgoda povezano sa distrakcijom (poremećaj pažnje), dok se socijalna i ekonomska cena ovih nezgoda procenjuje na  približno 40 biliona dolara godišnje.

Pogledajte potresnu ispovest Milana Šolaje u produkciji Agencije za bezbednost saobraćaja iz serijala “Lična priča”

Svakako postoji mnogo razloga zbog kojih vozači tokom vožnje skreću pažnju sa saobraćajne situacije (reklamni panoi pored puta, igranje igrica, paljenje cigarete, menjanje pesme na radiju, šminkanje, razgovor u kolima, saobraćajna nezgoda koja se dogodila u suprotnoj traci itd.) ali svakako je najčešće skretanje pažnje na ekran mobilnog telefona.

Upotrebom telefona (razgovor, čitanje i slanje poruka, čitanje vesti, ažuriranje statusa, lajkovanje, traženje telefona po džepovima i torbi itd.) pažnja vozača se preusmerava sa saobraćajne situacije, a vreme potrebno dа vozаč reаguje nа određene situаcije u sаobrаćаju je povećano.

Osim što reaguju sporije, vozači koji koriste telefon tokom vožnje ne zapažaju veliki broj detalja i situacija iz okruženja, dok se moždana aktivnost pri vožnji automobila smanjuje za čak 37 odsto pri slušanju glasa koji dopire iz mobilnog telefona, što sve zajedno za posledicu ima nastanak saobraćajne nezgode.

Razgovor mobilnim telefonom, po nekim istraživanjima, odvlači pažnju od upravljanja vozilom od jedne do dve sekunde, a to u praksi znači da pri brzini od 50 kilometara na čas (km/h) za samo dve sekunde pređete čak 28 metara. A najmanje dve sekunde vam je potrebno da vidite na ekranu telefona ko vas zove ili ko vam je poslao poruku.

Dakle, 28 metara ćete voziti praktično na slepo i to samo da biste bacili pogled na telefon, a u tih 28 metara može da zakoči auto ispred vas, da stupi pešak na kolovoz, da se promeni boja na semaforu itd.

Takođe, ako se krećemo 60 km/h, odvlačenjem pažnje od pola sekunde naš automobile pređe osam metara, a to je dužina dva pešačka prelaza. U tom slučaju pogled na mobilni telefon može da usmrti pešaka!

Od razgovora mobilnim telefonom tokom vožnje opasnije je ako se telefon koristi za čitanje i slanje SMS poruka, čitanje vesti, lajkovanje, i postavljanjem statusa na društvenim mrežama.

Osim zauzetosti jedne ruke, sada više ni pogled vozača nije usmeren na put, pa je mogućnost da dođe do nezgode još veća.

Naučnici sa Univerziteta u Barseloni istraživanjem su došli do podatka da je pisanje SMS poruka dok vozite opasnije čak i od vožnje pod dejestvom alkohola, kada je konzumirana doza duplo veća od dozvoljene.

Prema istraživanjima, razgovor telefonom tokom vožnje povećava rizik od nastanka nezgode četiri, a pisanje i čitanje SMS poruka čak osam puta.

Neki istraživači u ovoj oblasti porede korišćenje mobilnog telefona sa dejstvom alkohola od najmanje 0,8 mg/ml.

Zanimljiv podatak je da vas slikanje selfiija tokom vožnje ometa na 14 sekundi, a proveravanje društvenih mreža može vas omesti na punih 20 sekundi!

Ako se krećemo brzinom od 50 km/h, za jednu sekundu prelazimo 14 metara, ako nam je pažnja tokom vožnje usmerena na proveranje društvenih mreža, u najboljem slučaju ćemo preći 300 metara na slepo.

Važno je napomenuti, da korišćenje telefona, pisanje poruka, igranje igrica, ili držanje slušalica telefona na oba uha opasno je i za pešake prilikom prelaska ulice.

Na kraju da rezimiramo: Upotreba mobilnog telefona tokom vožnje za posledicu ima:

  • duže vreme reakcije za prepoznavanje i reagovanje na neočekivane događaje,
  • smanjenu sposobnost održavanja pravilnog položaja vozila u saobraćajnoj traci,
  • upravljanje vozila neprilagođenom brzinom,
  • suženo vidno polje (vozači zanemaruju periferni vid i osmatranje retrovizora),
  • izostanak reagovanja na saobraćajnu signalizaciju,
  • držanje kraćeg odstojanja,
  • povećani stres i
  • mentalno opterećenje.

Svi smo mi učesnici u saobraćaju, i trebalo bi da se ponašamo na takav način da  ne ugrožavamo vlastitu bezbednost i bezbednost drugih učesnika u saobraćaju.

Svako od nas može biti pešak kojeg vozač ne vidi jer čita vesti preko telefona. Svako od nas može biti biciklista koji strada jer vozač koji lajkuje neki status kasni u reagovanju na saobraćajnu situaciju.

A sasvim sam siguran da niko od nas ne bi pristao da izgubi život ili da ostane invalid jer je neki vozač odlučio da koristi telefon dok vozi.

Još jednom apelujem na vozače da tokom vožnje ne koriste mobilni telefon ili da to čine na bezbedan, propisan i zakonom dozvoljen način, upotrebom “handsfree” opreme. Svakim drugim postupkom i neodgovornim ponašanjem ugrožavamo svoj život, kao i živote ostalih učesnika u saobraćaju.


Literatura:

  1. https://www.sigurnestaze.com/web/blog/08/uticaj-mobilnog-telefona-na-nastanak-saobracajne-nezgode.html
  2. https://www.sigurnestaze.com/web/vesti/33/raste-broj-nezgoda-izazvanih-mobilnim.html

*Autor teksta je master inženjer saobraćaja. Osnivač je i urednik portala posvećenog bezbednosti saobraćaja www.sigurnestaze.com

1 KOMENTAR

  1. Sjajna analiza. Jel ima neko istrazivanje koliko je nastradalo zbog novih touchscreen infomedija gde ne mozes ni klimu da kontrolises bez toga?

OSTAVITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.