Naslovna Društvo Počela 15. Međunarodna konferencija „Bezbednost saobraćaja u lokalnoj zajednici“

Počela 15. Međunarodna konferencija „Bezbednost saobraćaja u lokalnoj zajednici“

166
1

U Vrnjačkoj banji u sredu, 24. juna počela je jubilarna 15. Međunarodna konferencija “Bezbednost saobraćaja u lokalnoj zajednici. Do kraja konferencije, prezentacije i radionice održaće uvaženi stručnjaci iz Srbije, Švajcarske, Engleske, Francuske, Nemačke, Ukrajine, Grčke, Slovenije, Severne Makedonije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore…

Fotografije: Igor Velić

Konferenciju su otvorili prof. dr Krsto Lipovac i prof. dr Miladin Nešić upoznajući prisutne šta sve konferencija donosi sa sobom i kakvo je trenutno stanje bezbednosti saobraćaja u R. Srbiji.

Prisutni su se složili da lokalne samouprave iako imaju zakonsku obavezu i dužnost da rade na unapređenju bezbednosti saobraćaja, to rade na jako niskom nivou.

Profesor Lipovac je naglasio da Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, u Srbiji je dobro propisao nadležnosti i odgovornosti, obavezu osnivanja lokalnih tela za bezbednost saobraćaja, održiv način finansiranja aktivnosti u bezbednosti saobraćaja (30 odsto novca od kazni ide na račun jedinica lokalne samouprave), a na državnom nivou postoji uprava saobraćajne policije koja dobro pokriva sve jedinice lokalne samouprave, kao i Agencija za bezbednost saobraćaja koja posebnu pažnju posvećuje saradnji sa jedinicama lokalne samouprave.

Lokalna tela za bezbednost saobraćaja imaju odličnu priliku da osmisle, sprovode i koordiniraju sve aktivnosti “na lokalu“.

Zakonom su propisani: obaveza osnivanja lokalnih tela za bezbednost saobraćaja, obaveza namenskog korišćenja sredstava od kazni za saobraćajne prekršaje, način raspodele ovih sredstava, namena ovih sredstava, obaveza donošenja strategija i akcionih planova bezbednosti saobraćaja, obaveza donošenja godišnjih programa bezbednosti saobraćaja i izveštavanja o realizaciji programa, praćenje realizacije strateških dokumenata itd.

Sve veći broj gradova i opština prihvata koncept strateškog upravljanja bezbednošću saobraćaja, priprema, usvaja i sprovodi mere i aktivnosti prema strateškim dokumentima. Ove jedinice lokalne samouprave imaju bolje rezultate i uspostavljaju održivo i trajno upravljanje bezbednošću saobraćaja.

Nažalost, još uvek postoji značajan broj opština i gradova koji nisu primenili ovakav koncept, nemaju strateške dokumente, ne donose godišnje programe bezbednosti saobraćaja, pa čak i nenamenski koriste novac od kazni za saobraćajne prekršaje.

Ovo bi se odnosilo na sve lokalne samouprave u Timočkoj Krajini. Tragično je da ovi gradovi i opštine nemaju svoje predstavnike na ovakvim konferencijama, i to nam dosta govori o (ne)zainteresovanosti, (ne)stručnosti i (ne)znanju lica koja su zadužena u ovim lokalnim samoupravama na poslovima vezanim za bezbednost saobraćaja.

Konferenciju je otvorila važna radionica koja se odnosi na strategije i strateško upravljanje bezbednošću saobraćaja u regionu, koju je vodio gospodin Nenad Nikolić,  predstavnik UNECE – Ujedinjenih nacija Ekonomske komisije za Evropu. Radionica se bavila strategijama bezbednosti saobraćaja u državama regiona, sa merama koje su predvideli i merama koje su sproveli, sa dostignućima i problemima sa kojima se susreću.

Jedno od uvodnih predavanja je održao gospodin Alan Ross iz Velike Britanije koje se odnosilo  na ciljeve održivog razvoja i najnovija iskustva u pripremi Planova održive mobilnosti u svetu i u Srbiji. U tom smislu su se analiziirali  ciljevi i zahtevi bezbednosti saobraćaja u skladu sa globalnim i nacionalnim ciljevima održivog razvoja.

Kao predstavnik EU obratiće se Katerina Flora iz Grčke koja će predstaviti novu strategiju bezbednosti saobraćaja za EU. I ovakva razmena iskustava se prvi put organizuje u regionu, na tako visokom nivou.

Tema koja se očekuje u predstojeća tri dana konferencije su najnovija iskustva u primeni novih prevoznih sredstava kao što su trotineti, mala električna vozila, električni bicikli i sl (micromobility). Ovu radionicu će voditi predstavnici kompanije DEKRA iz Nemačke koji, u ovom trenutku imaju najviše iskustava u razvoju i primeni ovog vida prevoza.

Izuzetna pažnja će biti posvećena sprovođenju strategije bezbednosti saobraćaja i raspravi o naučnim metodama praćenja rezultata.

U tom smislu biće izloženi ciljevi nacionalne strategije bezbednosti saobraćaja za Srbiju, kao i za nekoliko gradova i opština (za grad Beograd itd.) i rezultate koji su postignuti.

Nauka se zalaže da se uspeh u bezbednosti saobraćaja meri stepenom dostizanja usvojenih ciljeva u strateškim dokumentima, a ne poređenjem sa odabranim godinama. Samo na taj način se može eliminisati nestručno praćenje rezultata i zloupotreba statističkih podataka u cilju isticanja samo pohvala na vodeće subjekte bezbednosti saobraćaja.

Na konferenciji će se najviše prostora posvetiti izlaganju primera iz prakse. Naime, učesnici će imati priliku da čuju predstavljanje odabranih primera mera i aktivnosti koje su pojedine jedinice lokalne zajednice uspešno sprovodile u prethodnom periodu, ali i da izlože svoja iskustva i učestvuju u brojnim diskusijama.

U sklopu toga biće predstavljen i jedinstven projekat koji je uradilo GIS udruženje Srbije (serbiagis.com) “Sigurne staze i putanje kretanja učenika osnovnih i srednjih škola u Boru (bor.sigurnestaze.com)” koji još uvek Gradska uprava u Boru ne prepoznaje kao koristan alat u upravljanju bezbednosti dece u saobraćaju.

Na konferenciji će biti mesta i za izlaganje naučnih i stručnih radova koji će se naći u zborniku radova. Ovi radovi pokrivaju veoma različite oblasti bezbednosti saobraćaja i svaki pojedinačno izaziva interesovanje, podstiče pitanja i otvara prostor za diskusije.

1 KOMENTAR

  1. 😃 …Bilo je vrlo korisno upitati prof dr.Lipovca i STA ZNACI IZGRADNJA AUTOPUTA ZA BEZBEDNOST SAOBRACAJA svih tih desetina ,desetina i desetina evropskih regiona kroz koje ovi autoputevi prolaze… Kao i to koliko je izgradnja svih tih autoputeva umanjila gubitke u ljudskim zivotima, smanjila ukupan iznos troskova lecenja, ukupnih iznosa invalidina, naknada steta, odsteta osiguranja i svih drugih teskih ekonomskih posledica koneizazivaju nesrece u saobracaju.
    Na primer, prof dr.Lipovac bi sigurno precizno naveo citav niz relevantnih analiza i konkretne i matematicki precizne podatke koje je objavila Svetska banka, kao i druge najrelevantnije svetske institucije koje se bave sektorom bezbednosti saobracaja.
    Jer to bi efikasno pomoglo Negotincima i Krajincima da , i uz sve ostale brojne i vec poznate i detaljno elaborirane aspekte znacaja ,,KORIDORA ZIVOTA ,, celog ovog regiona Istocne Srbije …TRANSEVROPSKOG (Atlanski okean-Crno more) Multimodalnog saobracajnog koridora-Istok (Crnomorskog koridora) …U POTUNOSTI RAZUMEJU I OVAJ ASPEKT ZNACAJA svog koridora.
    Dakle znacaj ovog transevropskog koridora I ZA SAMU BEZBEDNOST SAOBRACAJA u ovom regionu Srbije.
    Ali nista sto je ovaj put propusteno.. nije i nenadoknadivo… Bice vec prilike… uskoro.. Jer evo… prodjose izbori… Kao i mnogi i mnogi pre njih……I sta je bilo posle svih tih prethodnih izbora ..? Pa nista. 😃 ISTO ce biti i sada posle ovih izbora….i sledecih ….Jer NE POSTOJI NI NAPREDAK NI OPORAVAK oporavak ovog regiona Istocne Srbije…bez njegovog ,,KORIDORA ZIVOTA,,..😃
    Ali SADA citava Istocna Srbija od Pozarevca do Timocke Krajine TO SAVRSENO DOBRO I ZNA I RAZUME… I sada vise NISTA NIJE ISTO.. .Pa cak ni sam ledeni STRAH u ovom regionu OD BLOKATORA OVOG ,, ZABRANJENOG KORIDORA,….😃 I on se topi….bas kao i sve sto je od leda kada sunce snazno obasja i osvetli mracne senke…😂😂😂
    A ono sto od leda prostane… stavicemo u pice… Da bude hladno kao sto je i red …kada kao ljudi i domacini budemo nazdravljali za pocetak gradnje ,,Koridora zivota,, ovog regiona Istocne Srbije… 😃
    Pozz.iz 🚞

    .

OSTAVITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.