Naslovna Hronika Da li su nam zaista potrebna dečija auto-sedišta i sigurnosni pojasevi?

Da li su nam zaista potrebna dečija auto-sedišta i sigurnosni pojasevi?

794
0

Prilikom udara vozila u neku prepreku (automobil, drvo, bandera, zgrada itd.) vozilo se zaustavlja. Zbog inercije svi objekti koji nisu vezani, uključujući i putnike, nastavljaju da se kreću ka tački udarca istom brzinom kojom se automobil kretao pre sudara, sve dok ne naiđu na neku prepreku (sedište, volan, vetrobransko staklo i tako dalje).

Ilustracija, pixabay.com

Usled inercije kreću se i unutrašnji organi putnika, pa mogu udarati jedan o drugi ili o skelet, usled čega može nastupiti unutrašnje krvarenje, izliv krvi u mozak itd. Vezan pojas u ovakvim situacijama ima funkciju da zadrži putnika vezanog za sedište i spreči povrede!

Na osnovu sprovedenih istraživanja u svetu, kada nastupi čeoni sudar pri brzini od oko 50 kilometara na čas (km/h), nevezani putnici bivaju odbačeni unapred silom od oko tri i po tone, i tada po pravilu nastupaju teške telesne povrede ili smrt.

Takođe, kada se vozilo kreće brzinom od 50 km/h, u slučaju nezgode, telo putnika u vozila pretrpelo bi istu onu silu koju bi imalo pri udaru u tlo nakon pada sa trećeg sprata zgrade.

Pogledajte simulaciju čeonog sudara kada vozač nije vezan sigurnosnim pojasom

U saobraćajnim nezgodama najviše lica je poginulo i bilo povređeno upravo u svojstvu vozača i putnika u motornom vozilu. Tačnije oni čine oko 45 odsto svih poginulih, odnosno oko 59% svih povređenih lica u saobraćajnim nezgodama.

Veliko stradanje vozača i putnika u putničkim automobilima se može dovesti u vezu sa rezultatima najnovijeg istraživanja koje je realizovala Agencija za bezbednost saobraćaja o procentu korišćenja pojaseva u automobilima za 2016. godinu u Srbiji.

Naime, oko 75% vozača automobila, 72% suvozača i tek svaki deseti putnik na zadnjem sedištu (oko 9%) vezuje pojas prilikom prevoženja u putničkom automobilu. Ovi podaci nam kazuju da je nivo svesti stanovništva u Srbiji o značaju korišćenje pojasa na veoma niskom nivou.

Pogledajte slow motion simulaciju, šta se sve dešava sa telima unutar auta:

Važno je znati da korišćenje sigurnosnog pojasa na prednjim sedištima, smanjuje rizik od smrtnog stradanja za 40-50%, dok za putnike na zadnjem sedištu taj procenat iznosi između 25-75%.

Najnoviji rezultati istraživanja vrednosti indikatora bezbednosti saobraćaja za naš okrug (PU Bor) su daleko od zadovoljavajućeg (crvena boja označava nisku vrednost indikatora bezbednosti saobraćaja, dok crna boja veoma nisku vrednost).

Ovi rezultati govore u prilog tome koliko se u Timočkoj Krajini malo radi na unapređenju bezbednosti saobraćaja i koliko smo daleko od strateškog upravljanja bezbednošću saobraćaja.

Ali svakako jedna kolumna će biti posvećenja odgovornosti lokalne samouprava i njenim dužnostima u cilju unapređenja bezbednosti saobraćaja na svojoj teritoriji.

Pojas je konstruisan tako da prelazi preko najčvršćih delova tela – ramena i karličnog pojasa.

Poznato je da se prilikom sudara opterećenje vozača i putnika povećava i do 20 puta. Na taj način putnik sa zadnjeg sedišta može da povredi vozača ili suvozača na prednjem sedištu, nezavisno od toga da li oni koriste pojas ili ne. Zato je važno da pojas koriste svi putnici u vozilu.

Prilikom nezgode pri brzini od 50 km/h, dete teško 10 kg zbog inercije postaje teško 500 kg i tom silom udara o unutrašnjost vozila i druge putnike, ako nije pravilno vezano. Prilikom udarca u zaustavljeni autobus pri brzini od 60 km/h, na telo deluje ubrzanje 20 puta veće od gravitacije (20g) što znači da postajemo 20 puta teži. U takvom sudaru, majka koja je teška 50 kg dobija težinu od čak jedne tone, kojom pritiska svoje dete.

Pogledajte potresan i uzmemiravajuči video prilog šta se dešava telom deteta koje majka drži u naručju.

Rezultati studije Svetske Zdravstvene Organizacije pokazuju da upotreba zaštitnih sistema u cilju zaštite odojčadi i dece smanjuje rizik smrtnog stradanja odojčadi za 70%, a dece za 50%.

Procenat upotrebe auto-sedišta za decu u Srbiji je oko 60%, a opet drugi podaci govore da je najveći broj povređene dece u saobraćaju bio u svojstvu putnika u vozilu 54%.

Procene su da bi oko 70% mališana preživelo ili bi zadobilo lakše povrede da su bili adekvatno vezana u odgovarajućim auto-sedištima. Veliki broj istraživanja pokazao je da preko 80% ljudi svoju decu ne prevozi na bezbedan način. Nekorišćenje auto-sedišta, držanje deteta u naručju za vreme vožnje ili loša upotreba auto-sedišta najčešći su primeri nebezbednog prevoza dece.

Dečija auto-sedišta se koriste da bi naše dete bilo zaštićeno u saobraćaju, a ne da ne bi platili kaznu!

Savetujem roditelje i buduće roditelje da obavezno pogledaju video uputstva Agencije za bezbednost saobraćaja kako se pravilno bira dečije auto-sedište, postavlja u vozilo, kao i kako se pravilno dete prevozi u autu. Uputstvima su obuhvaćeni svi uzrasti dece i odgovarajuće smernice za pravilno postavljanje i korišćenje dečijih auto-sedišta.

Foto: Ivan Mitrović

Izbor odgovarajućeg dečijeg auto-sedišta, njegovo pravilno postavljanje, kao i stvaranje navike kod  Vašeg deteta da se u automobilu prevozi pravilno, predstavlja zdravu osnovu u njegovom saobraćajnom vaspitanju.

S obzirom na telesne karakteristike dece, sve dok ne dostignu 36 kg ili visinu od 135 cm, deca treba da se prevoze u odgovarajućem auto-sedištu.

Auto-sedište, osim što mora da odgovara masi deteta, mora biti homologovano, odnosno da ispunjava bezbednosni standard. Pored toga, važno je da auto-sedište bude ispravno postavljeno u automobilu i da dete bude ispravno vezano u njemu.

Pojasevi moraju da prelaze preko ključne kosti deteta i karličnog pojasa, a nikako ne smeju prelaziti preko stomaka, niti preko glave deteta ili njegovog vrata.

Na OVOM linku možete besplatno preuzeti brošuru o dečijim auto sedištima.

Dete je dovoljno veliko za samostalno vezivanje pojasom bez korišćenja auto-sedišta kada:

  • Ima 36kg ili 135cm
  • Može da sedi celim leđima uz naslon sedišta, sa nogama presavijenim preko ivice sedišta
  • Donji deo pojasa leži nisko preko karlice (ne preko stomaka)
  • Godnji deo pojasa leži preko sredine ramena (ne preko vrata)
  • Dete može da izdrži u ovom položaju tokom celog putovanja

Bebe od rođenja do 12-15 meseci starosti treba voziti u sedištima koja su montirana obrnuto od smera kretanja automobila. U ovoj poziciji je Vaše dete mnogo bezbednija ukoliko dođe do čeonog sudara.

Međutim, ne možemo da biramo kakavu ćemo nezgodu da doživimo. Činjenica je da u saobraćaju stradaju i lica koji se pridržavaju svih pravila i propisa. Na nama je da učinimo sve što je u našoj moći da zaštitimo sebe i svoje najdraže u saobraćaju.

Pritom, velika je mogućnost da do iznenadnog i naglog kočenja dođe prilikom gotovo svake vožnje, a to često ni najpažljiviji roditelji ne mogu da izbegnu. Iznenadno i naglo kočenje i pri veoma malim brzinama za bebin vrat  predstavlja rizično otperećenje ukoliko je sedište okrenuto ka napred.

Pogledajte video prilog Agencije za bezbednost saobraćaja – simulacija nezgode pri brzini od 10km/h

Jedan predlog. Nađite bezbedno mesto (gde ne možete ugroziti ni sebe ni druge) i vozite brzinom 10-15 km/h. Onda pritisnite kočnicu svom snagom, kao što biste refleksno uradili da ispred vas nešto desi saobraćaju. Osetićete silu koja deluje na vaše telo prilikom takvog kočenja (upravo kao u predhodnom video prilogu), e sad zamislite šta se dešava sa bebinim vratom ukoliko je okrenuta u pravcu vožnje.

Ovde treba naglasiti da je jednostavna radnja vezivanje pojasa i korišćenje dečijih auto-sedišta spasila više ljudskih života nego bilo koja druga inžinjerska mera!

Zaštitite vaše najdraže u saobraćaju!

Literatura:

    1. Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima (Službeni glasnik RS“, br. 41 od 2. juna 2009, 53 od 29. jula 2010, 101 od 30. decembra 2011, 32 od 8. aprila 2013 – US, 55 od 23. maja 2014, 96 od 26. novembra 2015 – dr. zakon, 9 od 5. februara 2016 – US, 24 od 26. marta 2018.)
    2. Izveštaj o osnovnim pokazateljima stanja bezbednosti u periodu od 2014. do 2018. god. za opštinu Negotin, Agencija za bezbednost saobraćaja R. Srbije
    3. sigurnestaze.com/web/blog/10/znacaj-koriscenja-decijih-auto-sedista-i-sigurnosnih-pojaseva.html
    4. sigurnestaze.com/web/vesti/32/na-svaka-4-minuta-pogine-dete-u-saobracaju.html
    5. sigurnestaze.com/web/vesti/31/pandemija-saobracajnih-nezgoda.html
    6. sigurnestaze.com/web/vesti/38/decja-sedista-i-sigurnosni-pojasevi.html

*Autor teksta je master inženjer saobraćaja. Osnivač je i urednik portala posvećenog bezbednosti saobraćaja www.sigurnestaze.com

OSTAVITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.