Naslovna Hronika Bezbednost vozača traktora na teritoriji opštine Negotin

Bezbednost vozača traktora na teritoriji opštine Negotin

290
0

Današlji tekst biće posvećen posebnoj grupi učesnika u saobraćaju kojima se posvećuje najmanje pažnje stručne javnosti a koji svakako zaslužuju da se o njihovoj bezbednosti u saobraćaju govori. Reč je o vozačima traktora.

Kako se navodi u Preglednom izveštaju Agencije za bezbednost saobraćaja (avgust 2019.) „Specifičnost ove kategorije učesnika u saobraćaju zbog tehničko-eksploatacionih karakteristika traktora (male maksimalne brzine, mogućnosti da vuče jednu ili dve prikolice, kao i da nosi ili vuče priključna oruđa), njihovo periodično učestvovanje u saobraćajnim tokovima (sezonski radovi), česte pojave nepoštovanja saobraćajnih propisa od strane vozača traktora, neispravnost traktora i dr. doprinose da traktori imaju visok faktor rizika izazivanja saobraćajnih nezgoda na javnom putu„.

Ako bi uporedno posmatrali podake za traktore i putničke automobile, dolazi se do podataka da traktor ima 12 puta veći rizik da učestvuje u saobraćajnim nezgodama, koje za posledicu imaju poginula lica, nego putnički automobil.

Kako se navodi u izveštaju Agencije u periodu od 2016. do 2018. godine, u Republici Srbiji se dogodilo 118 saobraćajnih nezgoda sa smrtnim posledicama u kojima su učestvovali traktori i 811 saobraćajnih nezgoda u kojima je bilo povređenih lica. U ovim saobraćajnim nezgodama poginulo je 122 lica i 1247 lica je povređeno.

Godišnje, u saobraćajnim nezgodama sa učešćem traktora, u proseku, pogine oko 42 lica i bude povređeno oko 424 lica.

U pomenutim nezgodama najviše stradaju putnici i vozači na traktoru (77% poginulih i 45% povređenih lica). Nakon toga, najviše stradaju putnici i vozači u putničkim automobilima (11% poginulih i 38% povređenih lica), a zatim pešaci (3% poginulih lica i 5% povređenih lica).

Najugroženija su lica starosti od 45 do 64 godine. Dok je najviše poginulih i povređenih vozača traktora iz starosne grupe 55-64 godine.

Više o bezbednosti starih lica u saobraćaju na teritoriji opštine Negotin pročitajte na OVOM linku.

Najčešće grupe uticajnih faktora nastanka saobraćajnih nezgoda sa poginulim licima u kojima su učestvovali traktori su: nepromišljene radnje od strane vozača i uticaj puta i putne okoline. U nepromišljene radnje od strane vozača bi spadalo gubitak kontrole nad vozilom i neprilagođena brzina uslovima saobraćaja i stanju puta. Dok bi pod uticajem puta i putne okoline spadalo loš ili neadekvatno održavan kolovoz.

Što se tiče opštine Negotin, u periodu od 2014. do 2018. god. život je izgubilo dvoje traktorista, dok je 26 lica pretrpelo povrede. Najviše nastradalih vozača i putnika na traktorima je među licima starosti 65+ godina.

Osnovni pokazatelji bezbednosti traktorista u saobraćaju na teritoriji opštine Negotin od 2014. do 2018.

Tehnička ispravnost jedan je od osnovnih preduslova za bezbedno učestvovanje traktora u saobraćaju, te stoga:

  • Svaki traktor treba da ima sigurnosni ram ili kabinu, bez obzira na godinu proizvodnje, jer štite vozača u slučaju da se vozilo prevrne;
  • Svaki traktor mora da ima ispravan končioni i upravljački sistem i pneumatike.
  • Najvažnije je da na traktoru i priključnim vozilimapostoji osnovna grupa svetlosne signalizacije: oborena svetla, poziciona svetla, stop svetla, katadioptere, pokazivači pravca, svetla za osvetljavanje zadnje registarske tablice, tabla za označavanje sporih vozila, žuto rotaciono svetlo.Potrebni su i katadiopteri na prikolicama i drugim priključnim mašinama.
  • Zakonskim odredbama je definisano da traktor noću, u uslovima smanjene vidljivosti i kada ima priključke za izvođenje radova na najisturenijoj tački tih uređaja mora da ima uključeno žuto rotaciono ili trepćuće svetlo;
  • Trebalo bi obavezno postaviti tablu za označavanje sporih vozila (svetlo-odbojni zasečeni trougao) na zadnjem delu vozila;
  • Brzina kretanja traktora je ograničena do 40 km/h, a ukoliko se u priključnom vozilu prevozi bar jedna osoba brzina je ograničena do 30 km/h;
  • U priključnom vozilu traktora dozvoljeno je prevoziti najviše pet lica, odnosno tri lica u priključnom vozilu motokultivatora. Lica koja se prevoze u tovarnom prostoru ne smeju stajati, sedeti na stranicama karoserije, na nestabilnom teretu ili teretu koji prelazi visinu tovarnog sanduka. Lica koja nisu navršila 14 godina života smeju se prevoziti samo u pratnji punoletnog lica.
  • Teret u priključnom vozilu mora biti ravnomerno raspoređen i smešten i obezbeđen tako da ne ugrožava bezbednost učesnika u saobraćaju, da ne umanjuje stabilnost i ne otežava upravljanje vozilom, da ne umanjuje preglednost vozaču, da ne pada i ne rasipa se sa prikolice po putu, da ne zaklanja svetla, i druge propisane oznake na vozilu.

Sada bih kazao nešto više o ulozi i značaju svetlosno-signalnih uređaja na traktorima. Statistički podaci nam govore da se najveći broj saobraćajnih nezgoda sa povređenim licima dogodi između 18 i 19 časova, a najveći broj saobraćajnih nezgoda sa poginulima je zabeležen između 14 i 15 časova.

U toku sezonskih radova u poljoprivredi, kad su povoljni dani za rad u polju, nekada se radi i do kasno u noć. Kako je traktor vozilo koje se kreće sporo, do 30 km/h, neophodno je da bude vidljivo za ostale učesnike u saobraćaju. S ciljem da se izbegnu moguće saobraćajne nezgode.

Uzmimo za primer situaciju koju navodi Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaj, da se neobeležen traktor kreće brzinom od 20 km/h noću na delu puta koji nije osvetljen javnom rasvetom, a da se iza njega ide automobil propisanom brzinom od 80 km/h. To je kao da traktor stoji a automobil mu se približava brzinom od 60 km/h odnosno 16,7 metara u sekundi.

I još ako dodamo da je vozač auta „oborio svetla“ jer mu u susret ide drugo vozilo. U takvoj situaciji vozač automobila može da shvati da se ispred njega nalazi traktor tek kada je oko 25 metara iza traktora.

Auto će zbog reakcije vozača i kočionog sistema automobila koja traje prosečno 1,1 sekundu početi naglo da usporava kada bude oko 7 metara iza traktora.

Svako zna da je nemoguće brzinom od 60 km/h zaustaviti automobil za svega 7 metara. I upravo se na ovaj način najčešće i događaju tragedije na putevima u kojima učestvuju traktori.

Ostali vozači, iako poštuju ograničenje brzine, jednostavno ne mogu pravovremeno da uoče neobeležen traktor, i da izbegnu nezgodu, posebno kada postoji i vozilo koje dolazi u susret traktoru.

Zbog svega gore navedenog je potrebno upravo održavanje svetlosno-signalnih uređaja. Da se svako oštećenje koje nastane odmah i sanira. Zato je poželjno imati kod sebe rezervne sijalice i alat koji će nam omogućiti da popravimo kvar.

I dalje veliki broj traktora u Srbiji nema rotaciju i ispravne svetlosne uredjaje kao i trouglove za spora vozila koji su obavezni po Zakonu o bezbednosti saobraćaja.

Dobar deo nezgoda sa traktorima se dešava nakon završetka radova na njivi. Često se dešava da traktoristi rade i preko 10 časova u kontinuitetu tokom dana, pri čemu su konstantno izloženi suncu, vetru, kiši, buci i vibracijama. I prilikom ovako intezivnog rada dolazi do premora vozača. A umor je svakako jedan od uzroka saobraćajne nezgode i u narednom periodu tome ću posvetiti jednu kolumnu.

Savet za vozače traktora i drugih poljoprivrednih mašina je da prilikom upravljana ne konzumiraju alkohol, jer i najmanja količina alkohola usporava reakcije, pogoršava sposobnost procene i smanjuje opreznost.

Više o uticaju alkohola na nastanak saobraćajne nezgode pročitajte na OVOM linku.

U cilju unapređenja bezbednosti traktorista u saobraćaju, potrebno je:

  • Unapređenje edukacije vozača traktora u pogledu poštovanja saobraćajnih propisa i bezbednijeg ponašanja u saobraćaju (unapređenje tehničke ispravnosti traktora, upotreba rotacionih svetala, pravilno upravljanje traktorima i priključnim vozilima i uređajima, pravilno prevoženje lica i tereta na traktoru i sl.)
  • Upravljač puta, takođe, treba da ima veliku ulogu u unapređenju bezbednosti traktorista u saobraćaju i da preduzima odgovarajuće mere iz svoje nadležnosti, kao što su mere za sprečavanje nanošenja blata na kolovoz, posebno u zoni priključaka nekategorisanih puteva na izgrađenu putnu mrežu.
  • Na lokacijama gde je veliko učešće traktora u saobraćaju treba da postoji adekvatna saobraćajna signalizacija u cilju obaveštavanja ostalih učesnika u saobraćaju o povećanom prisustvu traktora na putu i sl.
  • Saobraćajna policija, takođe, u skladu sa svojim nadležnostima, posebno u delu kontrole bezbednog odvijanja saobraćaja (kontrola poštovanja saobraćajnih propisa i tehničke ispravnosti traktora na putu), može u značajnoj meri da doprinese unapređenju bezbednosti traktorista u saobraćaju.

Literatura:

  1. Pregledni izveštaj, Bezbednost traktorista u saobraćaju, Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije, Beograd, avgust 2019. god.
  2. Izveštaj o osnovnim pokazateljima stanja bezbednosti u periodu od 2014. do 2018. god. za opštinu Negotin, Agencija za bezbednost saobraćaja R. Srbije

*Autor teksta je master inženjer saobraćaja. Osnivač je i urednik portala posvećenog bezbednosti saobraćaja www.sigurnestaze.com

OSTAVITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.